Περισσότερο από τέσσερις μήνες έχουν να δουν χρήματα στα ταμεία τους από τον μεγαλύτερο – και μοναδικό για ορισμένες – εργοδότη τους, το ελληνικό δημόσιο, οι κατασκευαστικές επιχειρήσεις που πλέον κάνουν ανοιχτά λόγο για στάση πληρωμών από τις αρχές του έτους.
Η τελευταία φορά που εισέπραξαν χρήματα ήταν τον περασμένο Δεκέμβριο, όταν τα υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών επιχείρησαν με την καταβολή ενός μικρού μέρους των οφειλών να κατευνάσουν τις αντιδράσεις και να αποτρέψουν νέες πτωχεύσεις εταιριών.
Από τότε, όμως, τόσο το ίδιο το υπουργείο Υποδομών όσο και οι ΟΤΑ (οι τελευταίοι επικαλούμενοι τη διοικητική αναδιάρθρωση με το σχέδιο Καλλικράτης) έχουν αναστείλει κάθε πληρωμή ακόμη και για πιστοποιημένες εργασίες, με αποτέλεσμα τα συσσωρευμένα χρέη του δημοσίου προς τον κλάδο των κατασκευών να διευρύνονται μέρα με τη μέρα.
Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία που αφορούν στην εξέλιξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών του υπουργείου Υποδομών: Στα τέλη του 2010 τα χρήματα που χρωστούσε – σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΥΠΟΙΚ όσο και με σχετικές δηλώσεις του υπουργού Δημήτρη Ρέππα – ανέρχονταν στα 258 εκατ. ευρώ.
Τρείς μήνες αργότερα, στα τέλη του περασμένου Μαρτίου δηλαδή, το οφειλόμενο ποσό είχε αυξηθεί κατά 68% στα 407 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΣΑΤΕ, αν εκτός από τα έργα που ανήκουν και χρηματοδοτούνται από το ΥΠΟΜΕΔΙ προστεθούν και οι συμβάσεις κυριότητας των δήμων, των περιφερειών και των άλλων δημοσίων φορέων, τότε τα χρήματα που χρωστά σήμερα ο ευρύτερος δημόσιος τομέας προς τις κατασκευαστικές εταιρίες ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί, επίσης, ότι αρκετές από τις εργασίες που έχουν ολοκληρωθεί δεν έχουν ακόμη πιστοποιηθεί και παραληφθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του δημοσίου, καθυστέρηση που κατά την άποψη των κατασκευαστών γίνεται σκόπιμα ώστε να μη μεγαλώσει περαιτέρω το οφειλόμενο ποσό.
Σε ρυθμούς λιτότητας το ΠΔΕ
Τους κατασκευαστές ανησυχεί, επίσης, το γεγονός ότι οι πραγματοποιηθείσες δαπάνες του ήδη «κουτσουρεμένου» ΠΔΕ εμφανίζουν σημαντική απόκλιση από τους αρχικούς στόχους σε μια προσπάθεια της κυβέρνησης να μειώσει τα ελλείμματα. Έτσι, στο πρώτο τετράμηνο του 2011 οι εν λόγω δαπάνες ανήλθαν στο 1,3 δισ. ευρώ έναντι των προβλεπόμενων 2,4 δισ. ευρώ. Υπογραμμίζεται ότι το αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα είχαν διατεθεί 2,3 δισ. ευρώ μέσω του ΠΔΕ.
Προφανώς, μέρος των δαπανών που δεν πραγματοποιήθηκαν το φετινό τετράμηνο έλειψαν από την κατασκευαστική αγορά, η οποία διέρχεται ίσως τις δυσκολότερες στιγμές της ιστορίας της.
Σημειώνεται ότι δεκάδες εταιρίες έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους την τελευταία διετία, ενώ πολλές ακόμη αντιμετωπίζουν σοβαρό οικονομικό πρόβλημα εξαιτίας της αδυναμίας - απροθυμίας του δημοσίου να καταβάλει τις οφειλές του και να προωθήσει νέα έργα.
euro2day.gr






Δεν υπάρχουν σχόλια: