Φρένο στην εναέριες σπατάλες επιχειρεί να βάλει το ΕΚΑΒ: ήδη οι αεροδιακομιδές από τη νησιωτική Ελλάδα έχουν μειωθεί κατά 12% σε σχέση με το 2009, ενώ οι αρμόδιοι επισημαίνουν ότι γίνονται «εκπτώσεις» στο κόστος πτήσης όχι όμως στη φροντίδα των ασθενών.
Παραδέχονται ωστόσο ότι οι ελλείψεις σε ιατρικό προσωπικό και υποδομές κυρίως στις νησιωτικές περιοχές προσθέτουν «αχρείαστες» αεροδιακομιδές. Οπως λέει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ Γιάννης Ροτζιώκος, πριν από δύο χρόνια έως και το 30% των αεροδιακομιδών ήταν περιστατικά τα οποία έφταναν στα εξωτερικά ιατρεία κεντρικών νοσοκομείων, αλλά διαπιστωνόταν ότι δεν χρειάζονταν καν να κάνουν εισαγωγή. «Ο καλύτερος δείκτης ότι υπάρχει επαρκής υγειονομική περίθαλψη στα νησιά είναι οι μηδενικές αεροδιακομιδές», συμπληρώνει.
Οι περιττές αεροδιακομιδές σε συνδυασμό με τα αθωράκιστα σε ιατρικό προσωπικό και υποδομές νησιά είχαν ως αποτέλεσμα τους φουσκωμένους λογαριασμούς. Είναι ενδεικτικό ότι τα ασφαλιστικά ταμεία συνολικά χρωστάνε 42 εκατ. ευρώ στην Πολεμική Αεροπορία αφού έως και το 2010 κάθε αεροδιακομιδή στοίχιζε στο ελληνικό Δημόσιο 14.397 ευρώ κατά μέσο όρο (δίωρη πτήση). Πλέον, έπειτα από επαναδιαπραγμάτευση το κόστος για τα ασφαλιστικά ταμεία έχει μειωθεί έως και 54%, ανάλογα με τον τύπο του αεροσκάφους που χρησιμοποιείται.
Οπως υπογραμμίζει στα «ΝΕΑ» η αναισθησιολόγος, υπεύθυνη του γραφείου αεροδιακομιδών του ΕΚΑΒ Αννα Μαριόλα, τα τελευταία χρόνια γίνεται και καλύτερη διαχείριση των πτήσεων. «Δίνουμε προτεραιότητα στα βαριά και δύσκολα περιστατικά, όταν όμως δεν κρίνεται αναγκαία η άμεση μεταφορά τους τότε τα διακομίζουμε συνδυασμένα, δηλαδή παραλαμβάνουμε δύο περιστατικά από το Νοσοκομείο της Ρόδου προγραμματίζοντας ακόμη μία στάση στο Νοσοκομείο της Κω. Από αυτή τη διαδικασία της επιλογής επιτυγχάνεται επιπλέον οικονομία».
Περιθώρια μείωσης του κόστους έχουν και οι διακομιδές με πλωτά μέσα. Είναι ενδεικτικό ότι το 2009 έγιναν 797 πλωτές διακομιδές που κόστισαν 1,5 εκατ. ευρώ, συγκριτικά με τις αεροδιακομιδές (πραγματοποιήθηκαν 1.464 στο Αιγαίο) που χρέωσαν τα ασφαλιστικά ταμεία περίπου 18 εκατ. ευρώ.
Αλλωστε, όπως επισημαίνουν οι γιατροί, το σημαντικότερο όφελος στις διακομιδές ασθενών δεν είναι σε χρήμα αλλά σε χρόνο. Για παράδειγμα, το Αγαθονήσι είναι πολύ κοντά στη Σάμο και πολύ μακριά από την Αθήνα. Αρα, όσο πιο γρήγορα αντιμετωπιστεί ο ασθενής - εν προκειμένω στη Σάμο - τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες για την καλύτερη αντιμετώπισή του, ενώ μειώνεται και ο κίνδυνος επιπλοκών.
Παράλληλα προωθείται η δημιουργία αεροπορικών βάσεων όπως είναι αυτή της Ρόδου ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες των μικρότερων νησιών, δεδομένου ότι θα εξασφαλιστεί η άμεση πρόσβαση στις ανεπτυγμένες υγειονομικές μονάδες του Αιγαίου.
Πάντως εξίσου σημαντικό θέμα, όπως παρατηρεί η Αννα Μαριόλα, είναι και η «απεξάρτηση» των Ελλήνων ασθενών από τα νοσοκομεία της ηπειρωτικής Ελλάδας και κυρίως από την Αθήνα. «Σε πολλά νοσοκομεία της περιφέρειας προσφέρεται εξαιρετικής ποιότητας ιατρική κάλυψη, γι' αυτό και οι ίδιοι οι ασθενείς πρέπει να δείχνουν εμπιστοσύνη στις υγειονομικές υπηρεσίες του τόπου τους, εφόσον υπάρχουν ανεπτυγμένες κλινικές».
tanea.gr
Τρίτη 19 Ιουλίου 2011
ΕΛΛΑΔΑ : Παραλαμβάνουμε δύο περιστατικά από το Νοσοκομείο της Ρόδου προγραμματίζοντας ακόμη μία στάση στο Νοσοκομείο της Κω
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια: