"Είναι προφανές ότι αποτελεί πλήγμα για την τοπική οικονομία η διακοπή των πτήσεων της αεροπορικής εταιρίας τουλάχιστον με βάση τα όσα έχουν ανακοινωθεί για την περίοδο του χειμώνα. Φαίνεται όμως ότι υπάρχει πρόβλημα και στις πτήσεις της καλοκαιρινής περιόδου. Σύμφωνα με υπολογισμούς έχουν διακινηθεί πάνω από 200 χιλιάδες επιβάτες ένας αριθμός σημαντικός για την τουριστική βιομηχανία της Ρόδου και της Κω".
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΘΕΣΕΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ
Συνέντευξη Τύπου Ρόδος, 02.09.2011
1. Έλεγχοι ΣΔΟΕ για την φοροδιαφυγή
Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων ελέγχου του ΣΔΟΕ στα νησιά κατά την διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου σύμφωνα με την οποία η Ρόδος «ανακηρύσσεται» πρωταθλήτρια στην παραβατικότητα με 11 ελέγχους και ποσοστό παραβατικότητας 100% μόνο στρεβλές εντυπώσεις μπορεί να δημιουργήσει. Η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομικών δεν ανακοίνωνε ποιοτικά χαρακτηριστικά των ελέγχων αυτών (από ποιους κλάδους πραγματοποιήθηκαν οι παραβάσεις, τι είδους παραβάσεις έγιναν, ποίος ο αριθμός αυτών κ.λπ.) παρά μόνο αναφέρεται σε έναν απόλυτο αριθμό (11 περιπτώσεις) σε σύνολο 10 χιλιάδων και πλέον επιχειρηματιών και επιτηδευματιών που δραστηριοποιούνται στην Ρόδο. Σε αντίθεση για παράδειγμα με την Μύκονο που διενεργήθηκαν 103 έλεγχοι και καταλογίστηκαν 7.331 παραβάσεις (71 παραβάσεις κατά μέσο όρο ανά επιχείρηση) όπου προκύπτει ένα ποιοτικό στοιχείο ελέγχου, θεωρούμε τελείως άτυχές τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάστηκε το συγκεκριμένο αποτέλεσμα και μόνο λανθασμένες εντυπώσεις μπορεί να δημιουργήσει.
2. Αποτελέσματα Α’ εξαμήνου προϋπολογισμού κράτους
Τα συνολικά έσοδα του κράτους το πρώτο εξάμηνο έφθασαν τα 22.539 εκατ. ευρώ. Τα συνολικά έξοδα 38.938 εκατ. ευρώ. Δηλαδή το πρώτο εξάμηνο του 2011 δημιουργήθηκε έλλειμμα 16.399 εκατ. ευρώ. Για τόκους πληρώθηκαν 7.009 εκατ. ευρώ. Έτσι το πρωτογενές έλλειμμα ανήλθε στο ποσό των 9.390 εκατ. ευρώ. Σε μία περίοδο πλήρης εφαρμογής του μνημονίου, με τεράστιες περικοπές μισθών και συντάξεων, με αναλογία 1 προς 10 στις προσλήψεις του δημοσίου, με παρεμβάσεις οικονομικής εξυγίανσης στον χώρο της υγείας παρόλα αυτά το πρωτογενές έλλειμμα έφθασε σχεδόν τα 10 δις. ευρώ. Εάν υπολογιστεί επίσης ότι το κράτος δεν εξοφλεί τους προμηθευτές του (οι καθυστερήσεις πέραν των τριών μηνών ανέρχονται σε 6,5 δις. Ευρώ) τότε είναι προφανές ότι το πρόβλημα είναι στα έξοδα. Το υπουργείο Οικονομικών δυστυχώς έχει αποτύχει παταγωδώς στο σκέλος των δαπανών. Αυτό αποδεικνύεται συνεχώς από τις αλλοπρόσαλλες φοροεισπρακτικές του πολιτικές οι οποίες σε μηνιαία βάση αλλάζουν, αναζητώντας έσοδα τα οποία πρέπει να εισρεύσουν στα κρατικά ταμεία για να επιδοτήσουν κρατικές δαπάνες για την γραφειοκρατία και τον υπεράριθμο αριθμό των δημοσίων υπαλλήλων. Κάθε δαπάνη που δεν είναι απολύτως αναγκαία για την εύρυθμη λειτουργία της κοινωνίας πρέπει να καταργηθεί.
3. Μείωση ΑΕΠ – Ύφεση
Μετά από τρία συναπτά έτη μείωσης του ΑΕΠ και με προβλέψεις για το 2011 σύμφωνα με δηλώσεις του Υπουργού Οικονομικών ότι το 2011 η μείωση θα φθάσει το 4,5% είναι πλέον πασιφανές ότι η συνεχόμενη καθαρά φοροεισπρακτική οικονομική πολιτική που ακολουθείται χωρίς παρεμβάσεις στην μείωση του κράτους, των κρατικών δαπανών και την μεταφορά πόρων στην ανάπτυξη είναι ατελέσφορη.
4. Εφαρμογή Κανονικού Συντελεστή ΦΠΑ 23% στην εστίαση
Καίριο πλήγμα θα αποτελέσει για τις επιχειρήσεις του κλάδο εστίασης και του τουρισμού η ακόμη μία αλλοπρόσαλλη επιλογή της μεταφοράς στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ τα τρόφιμα και τα ποτά καθώς και η παροχή των αγαθών αυτών μέσω των υπηρεσιών εστίασης. Η επιβολή αυτή αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου προγράμματος το οποίο όπως έχουμε επισημάνει κινείται τελείως σε μία αδιέξοδη και λάθος κατεύθυνση. Ειδικά για την περιοχή μας η αύξηση του συντελεστή ισοδυναμεί με απορρόφηση αυτού από τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις οι οποίες έχουν ήδη υπογράψει τα συμβόλαια για την επόμενη τουριστική σαιζόν.
5. Κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ.
To non paper που επιδόθηκε από τον Πρόεδρο του ΣΕΤΕ κ. Ανδρεάδη στην πρόσφατη συνάντηση των τριτοβάθμιων εργοδοτικών οργανώσεων στον Υπουργό Οικονομικών κ. Βενιζέλο, ως μέσο αντισταθμίσματος της μη μεταφοράς του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ στην εστίαση καταδεικνύει για ακόμη μία φορά ότι το οι μειωμένοι συντελεστές που διατηρούνται στα νησιά μας αποτελούν συνεχώς αντικείμενο διαπραγμάτευσης. Στο τραπέζι του διαλόγου για την αναμόρφωση του φορολογικού έχει τεθεί πρόταση η οποία προβλέπει το τέλος της διακριτικής φορολογικής μεταχείρισης με ΦΠΑ μειωμένο κατά 30% προκειμένου για τα νησιά <<πολυτελείας>>(Μύκονος, Ρόδος, Πάρος, Σαντορίνη) όπου οι έλεγχοι δείχνουν αυξημένη παραβατικότητα, σε μια προσπάθεια εξεύρεσης μέτρων ισοδύναμου αποτελέσματος , ώστε να μειωθούν οι γενικοί συντελεστές ΦΠΑ. Πρόταση και θέση του Οικονομικού Επιμελητηρίου την οποία έχει διατυπώσει κατά καιρούς είναι:
α) η εκπόνηση μελέτης επιπτώσεων για τις οικονομίες των νησιών μας από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών η οποία θα αποτελεί ένα εργαλείο για όλους τους θεσμικούς φορείς και
β) την ομόφωνη δημόσια δέσμευση των κοινοβουλευτικών μας εκπροσωπών περί της μη συναίνεσης τους σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
6. Ενοποίηση των Εφοριών
Η όποια πρωτοβουλία για την ενοποίηση των Δημοσιών Οικονομικών Υπηρεσιών προϋποθέτει δύο σημαντικές τομές ειδικά για τις νησιωτικές μας περιοχές. Πρώτον η λειτουργία ενός σύγχρονο μηχανογραφικού συστήματος το οποίο θα είναι σε θέση να εξυπηρετήσει, πολίτες επιχειρηματίες, κρατικού λειτουργούς και δημόσιες υπηρεσίες. Μέχρι στιγμής η μηχανογράφηση του Υπουργείου (TAXIS) σε καίρια σημεία δεν έχει καταφέρει πολλές φορές να ανταπεξέλθει στην ζήτηση των υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση των πολιτών και επιχειρηματιών ειδικά σε αυτήν την περίοδο που οι αλλαγές είναι σε εβδομαδιαία σχεδόν βάση. Η δεύτερη σημαντική τομή που προϋποθέτει μία τέτοιου είδους πρωτοβουλία είναι η ενίσχυση με το κατάλληλα καταρτισμένο και εξειδικευμένο προσωπικό της υποσύσταση υπερΔΟΥ και η οποία θα κληθεί να αντεπεξέλθει σε πολύ μεγαλύτερο όγκο εργασιών γεωγραφικά διασκορπισμένο σε όλα τα νησιά. Εάν αυτές οι δύο παράμετροι μπορούσαν να εγγυηθούν από το κράτος ότι θα τις εξασφαλίσει τότε το Οικονομικό Επιμελητήριο θα ενισχύσει προς αυτήν την κατεύθυνση. Πολύ φοβόμαστε όμως ότι ούτε αυτήν η αλλαγή έχει προετοιμαστεί κατάλληλα και τα αποτελέσματα αυτής δεν θα είναι τα αναμενόμενα. Πιθανότατα μεγαλύτερα προβλήματα θα δημιουργήσει σε σχέση με τα οφέλη που στοχεύει να επιτύχει.
7. Ενοποίηση Διοικήσεων των Νοσοκομείων
Στην βάση και στην λογική της Καλλικρατικής ενοποίησης των δημόσιων υπηρεσιών έτσι και η διοικητική ενοποίηση των νοσοκομειακών μονάδων υγείας στα νησιά μας πιστεύουμε ότι κινείται προς την σωστή κατεύθυνση. Τους ίδιους όμως φόβους εκφράζουμε όπως και στην περίπτωση των Δημόσιων Οικονομικών Υπηρεσιών. Η όποια μεταρρύθμιση σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να επηρεάσει αφαιρετικά το ανθρώπινο δυναμικό των μονάδων υγείας οι οποίες θα πρέπει απεναντίας να στηριχθούν και όχι να αποδυναμωθούν. Στην μεταρρύθμιση αυτή θα πρέπει αν ληφθεί υπόψη ο νησιωτικός χαρακτήρας λειτουργίας των μονάδων προκειμένου να επιτευχτεί η εύρυθμη λειτουργία των νοσοκομειακών μονάδων των νησιών μας.
8. ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ
Ο ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ ως τοπικός φόρος μετά από δεκαεξαετή εφαρμογή αποτελεί σημείο αντιπαράθεσης μεταξύ των παραγωγικών φορέων και του Δήμου Ρόδου. Στο νέο οικονομικό περιβάλλον που βιώνουμε απαιτείται συστράτευση όλων των τοπικών φορέων και αρχών για γρηγορότερη έξοδο από την κρίση. Τα σημεία αντιπαράθεσης του όπως η αμφισβήτηση της αξιοποίησης του, η ανταποδοτικότητα, θέματα διαφάνειας στην αξιοποίηση του, πρέπει να συζητηθούν και να βρεθεί ένας κοινός τόπος συνεννόησης ώστε το ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ να αποτελέσει ουσιαστικό αναπτυξιακό εργαλείο για τον τόπο μας αφού βέβαια συμφωνηθούν από κοινού οι κάτωθι προσαρμογές.
1. Επαναξιολόγηση συντελεστών φορολόγησης
2. Στοχευμένη κατανομή σε κλάδους με συγκριτικό πλεονέκτημα όχι οριζόντια κατανομή.
3. Μείωση προσαυξήσεων στο 1%
4. Εξορθολογισμός δαπανών μισθοδοσίας υπηρεσίας ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ.
5. Διαφάνεια στην κατανομή με συμμετοχή εκπροσώπων της επιστημονικής και επιχειρηματικής κοινότητας.
6. Επανακαθορισμός των διανεμόμενων ποσών (ΠΡΟΤΟΥΡ) ώστε να καλυφθούν διαφημιστικές καμπάνιες της περιοχής.
9. Διακοπή πτήσεων Ryannair
Είναι προφανές ότι αποτελεί πλήγμα για την τοπική οικονομία η διακοπή των πτήσεων της αεροπορικής εταιρίας τουλάχιστον με βάση τα όσα έχουν ανακοινωθεί για την περίοδο του χειμώνα. Φαίνεται όμως ότι υπάρχει πρόβλημα και στις πτήσεις της καλοκαιρινής περιόδου. Σύμφωνα με υπολογισμούς έχουν διακινηθεί πάνω από 200 χιλιάδες επιβάτες ένας αριθμός σημαντικός για την τουριστική βιομηχανία της Ρόδου και της Κω. Θέση του Οικονομικού Επιμελητηρίου είναι ότι θα πρέπει να υπάρξει ομόφωνη πολιτική προσέλκυσης αεροπορικών πτήσεων στα νησιά μας και να συνδεθούν με νέες τουριστικές αγορές. Οι πόροι οι οποίοι συγκεντρώνονται μέσω του ΔΗΦΟΔΩ και για τους οποίους οι παραγωγικές τάξεις του νησιού αναζητούν την ανταποδοτική τους μορφή αποτελούν μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να διοχετευτούν και προς αυτήν την κατεύθυνση. Μια τέτοια πράξη θα αποδείξει έμπρακτα την ομόφωνη θετική στάση όλων απέναντι στην ανάπτυξη των νησιών η οποία μπορεί να προέλθει κυρίως μόνο μέσα από την συχνότερη και μεγαλύτερη αεροπορική σύνδεση με την Ευρώπη.
Δεν υπάρχουν σχόλια: