Οι μικρότερες ναυτιλιακές εταιρείες που αντιμετωπίζουν τραπεζικές δυσκολίες αποπληρωμής δανείων και ιδιαιτέρως αυτές με υπερήλικα πλοία αναμένεται να μην επιβιώσουν της κρίσης.
Αν δεν μειωθούν οι νέες παραγγελίες για πλοία και δεν φύγουν περισσότερα παλαιότερα καράβια για παλιοσίδερα τότε οι ναυλαγορές και οι αξίες των πλοίων δεν θα ανακάμψουν σύντομα. Αυτά τονίζει μεταξύ άλλων μιλώντας στο Capital.gr ο Ted Πετρόπουλος, επικεφαλής της Petrofin Research, της οποίας οι μελέτες θεωρούνται βαρόμετρο για τις τραπεζικές χρηματοδοτήσεις αλλά και την πρόσβαση των πλοιοκτητών στις κεφαλαιαγορές.
Με δεδομένο το σημαντικό εθνικό συμφέρον της Ελλάδας από την ποντοπόρο ναυτιλία καθίσταται σαφές ότι ένα rebound θα μπορούσε να ενισχύσει και τα θεμελιώδη μεγέθη της οικονομίας, αλλά και να βελτιώσει περαιτέρω το ισοζύγιο εμπορικών συναλλαγών. Όμως εκτιμά πως η διαδικασία απορρόφησης της πλεονάζουσας μεταφορικής δυναμικότητας στην ποντοπόρο θα χρειαστεί τουλάχιστον ένα με δύο ακόμα χρόνια.
- Πόσο γρήγορα κατά τη γνώμη σας θα μπορέσει η ναυτιλία να βγει από την κρίση και να προσελκύσει και πάλι το επενδυτικό ενδιαφέρον του τραπεζικού τομέα;
Η σημερινή ναυτιλιακή κρίση είναι παράγωγο της μεγάλης και συνεχιζόμενης καθαρής αύξησης (μετά και τις αποσύρσεις για παλιοσίδερα ή σκραπ) του τονάζ λόγω του μεγάλου αριθμού νεότευκτων και νέων παραγγελιών πλοίων. Ταυτοχρόνως υπάρχει μία μείωση στον ρυθμό ανάπτυξης του διεθνούς εμπορίου λόγω των οικονομικών δυσκολιών στον δυτικό κόσμο και της χρηματοπιστωτικής κρίσης και αστάθειας. Για να μπορέσει η ναυτιλία να βγει από την κρίση, θα πρέπει πρώτα να ηρεμήσει και να σταθεροποιηθεί η χρηματο-οικονομική κατάσταση και να ανέβει ο δείκτης εμπιστοσύνης, τόσο των καταθετών όσο και των καταναλωτών καθώς και μεταξύ των τραπεζών.
- Τι θα μπορούσε να βελτιώσει τις προοπτικές για την ελληνική ναυτιλία;
Προϋπόθεση για ανάκαμψη θα είναι η μείωση των καινούργιων παραγγελιών, η μείωση του ρυθμού παράδοσης των νεότευκτων πλοίων και η αύξηση του ρυθμού διάλυσης των πλοίων. Σε αυτήν τη διαδικασία, η έλλειψη χρηματοδότησης καινούργιων πλοίων θα μπορούσε να θεωρηθεί θετικός παράγοντας που θα βοηθήσει στην αποκατάσταση της ισορροπίας της αγοράς. Η ανωτέρω διαδικασία υπολογίζεται ότι θα χρειαστεί χρόνο, που θα διαφέρει από τομέα σε τομέα και οι περισσότεροι αναλυτές την υπολογίζουν σε τουλάχιστον 1-2 χρόνια.
- Πόσο ζωηρό είναι αυτή τη στιγμή το επενδυτικό ενδιαφέρον των τραπεζών;
Ενώ το επενδυτικό ενδιαφέρον του τραπεζικού τομέα επηρεάζεται αρνητικά από την ναυτιλιακή κρίση και τις προοπτικές της, ο κύριος ανασταλτικός παράγοντας είναι η οικονομική αδυναμία των τραπεζών της Δύσης οι οποίες αντιπροσωπεύουν άνω του 85% του ναυτιλιακού χρηματοπιστωτικού τομέα. Σε αντίθεση με άλλες κρίσεις, έμπειρες ναυτιλιακές τράπεζες που θα εκμεταλλεύονταν τις ευκαιρίες που προσφέρονται για επενδύσεις, αδυνατούν να το κάνουν λόγω της κεφαλαιακής ανεπάρκειας και έλλειψης ρευστότητας.
- Ανησυχείτε για τη διαμόρφωση αρνητικού κλίματος μεταξύ των τραπεζών από ενδεχόμενες χρεοκοπίες ναυτιλιακών;
Απεναντίας, σε σχέση με τη συνεχιζόμενη οικονομική και ναυτιλιακή κρίση είναι αξιοσημείωτα μικρός ο αριθμός των ναυτιλιακών που έχουν χρεοκοπήσει. Οπωσδήποτε, όμως, όσο συνεχίζεται η κρίση, είναι αναμενόμενο να υπάρξουν περαιτέρω χρεοκοπίες. Σʼαυτήν την περίπτωση, υπάρχει ανησυχία για τη διαμόρφωση αρνητικού κλίματος μεταξύ των τραπεζών.
- Έχει η κρίση φέρει συγχωνεύσεις και εξαγορές; Εγκαταλείπουν οι μικρότερες εταιρείες την αγορά;
Σε υψηλό επίπεδο, σε επίπεδο εισηγμένων ναυτιλιακών υπάρχουν παραδείγματα εξαγορών. Δεν υπάρχουν όμως συγχωνεύσεις και εξαγορές σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Αυτό εξάλλου είναι και χαρακτηριστικό της ελληνικής ναυτιλίας. Οι μικρότερες εταιρείες που αντιμετωπίζουν τραπεζικές δυσκολίες αποπληρωμής δανείων και ιδιατέρως αυτές με υπερήλικα πλοία αναμένεται να μην επιβιώσουν της κρίσης. Είναι αξιοσημείωτο όμως, ότι ως τώρα έχει δοθεί δημοσιότητα μόνο στον μικρό αριθμό μεγάλων εταιρειών σε δυσκολία.
- Θεωρείτε ότι θα υπάρξει «παράθυρο» εντός του 2012 για άντληση κεφαλαίων από τη Wall Street;
Είναι πολύ δύσκολο με δεδομένο το αρνητικό επενδυτικό κλίμα και τις δυσκολίες της ναυτιλίας, να αναμένεται σημαντική άντληση κεφαλαίων από τη Wall Street. Υπάρχει όμως αρκετό ενδιαφέρον για επενδύσεις σε ναυτιλιακές από ιδωτικά επενδυτικά κεφάλαια που θέλουν να εκμεταλλευθούν τις χαμηλές αξίες των πλοίων και τις δυσκολίες ρευστότητας των εταιρειών, επιβάλλοντας σκληρούς όμως όρους και επιδιώκοντας μεγάλα κέρδη σε περιορισμένο χρονικό διάστημα.
capital.gr
Αν δεν μειωθούν οι νέες παραγγελίες για πλοία και δεν φύγουν περισσότερα παλαιότερα καράβια για παλιοσίδερα τότε οι ναυλαγορές και οι αξίες των πλοίων δεν θα ανακάμψουν σύντομα. Αυτά τονίζει μεταξύ άλλων μιλώντας στο Capital.gr ο Ted Πετρόπουλος, επικεφαλής της Petrofin Research, της οποίας οι μελέτες θεωρούνται βαρόμετρο για τις τραπεζικές χρηματοδοτήσεις αλλά και την πρόσβαση των πλοιοκτητών στις κεφαλαιαγορές.
Με δεδομένο το σημαντικό εθνικό συμφέρον της Ελλάδας από την ποντοπόρο ναυτιλία καθίσταται σαφές ότι ένα rebound θα μπορούσε να ενισχύσει και τα θεμελιώδη μεγέθη της οικονομίας, αλλά και να βελτιώσει περαιτέρω το ισοζύγιο εμπορικών συναλλαγών. Όμως εκτιμά πως η διαδικασία απορρόφησης της πλεονάζουσας μεταφορικής δυναμικότητας στην ποντοπόρο θα χρειαστεί τουλάχιστον ένα με δύο ακόμα χρόνια.
- Πόσο γρήγορα κατά τη γνώμη σας θα μπορέσει η ναυτιλία να βγει από την κρίση και να προσελκύσει και πάλι το επενδυτικό ενδιαφέρον του τραπεζικού τομέα;
Η σημερινή ναυτιλιακή κρίση είναι παράγωγο της μεγάλης και συνεχιζόμενης καθαρής αύξησης (μετά και τις αποσύρσεις για παλιοσίδερα ή σκραπ) του τονάζ λόγω του μεγάλου αριθμού νεότευκτων και νέων παραγγελιών πλοίων. Ταυτοχρόνως υπάρχει μία μείωση στον ρυθμό ανάπτυξης του διεθνούς εμπορίου λόγω των οικονομικών δυσκολιών στον δυτικό κόσμο και της χρηματοπιστωτικής κρίσης και αστάθειας. Για να μπορέσει η ναυτιλία να βγει από την κρίση, θα πρέπει πρώτα να ηρεμήσει και να σταθεροποιηθεί η χρηματο-οικονομική κατάσταση και να ανέβει ο δείκτης εμπιστοσύνης, τόσο των καταθετών όσο και των καταναλωτών καθώς και μεταξύ των τραπεζών.
- Τι θα μπορούσε να βελτιώσει τις προοπτικές για την ελληνική ναυτιλία;
Προϋπόθεση για ανάκαμψη θα είναι η μείωση των καινούργιων παραγγελιών, η μείωση του ρυθμού παράδοσης των νεότευκτων πλοίων και η αύξηση του ρυθμού διάλυσης των πλοίων. Σε αυτήν τη διαδικασία, η έλλειψη χρηματοδότησης καινούργιων πλοίων θα μπορούσε να θεωρηθεί θετικός παράγοντας που θα βοηθήσει στην αποκατάσταση της ισορροπίας της αγοράς. Η ανωτέρω διαδικασία υπολογίζεται ότι θα χρειαστεί χρόνο, που θα διαφέρει από τομέα σε τομέα και οι περισσότεροι αναλυτές την υπολογίζουν σε τουλάχιστον 1-2 χρόνια.
- Πόσο ζωηρό είναι αυτή τη στιγμή το επενδυτικό ενδιαφέρον των τραπεζών;
Ενώ το επενδυτικό ενδιαφέρον του τραπεζικού τομέα επηρεάζεται αρνητικά από την ναυτιλιακή κρίση και τις προοπτικές της, ο κύριος ανασταλτικός παράγοντας είναι η οικονομική αδυναμία των τραπεζών της Δύσης οι οποίες αντιπροσωπεύουν άνω του 85% του ναυτιλιακού χρηματοπιστωτικού τομέα. Σε αντίθεση με άλλες κρίσεις, έμπειρες ναυτιλιακές τράπεζες που θα εκμεταλλεύονταν τις ευκαιρίες που προσφέρονται για επενδύσεις, αδυνατούν να το κάνουν λόγω της κεφαλαιακής ανεπάρκειας και έλλειψης ρευστότητας.
- Ανησυχείτε για τη διαμόρφωση αρνητικού κλίματος μεταξύ των τραπεζών από ενδεχόμενες χρεοκοπίες ναυτιλιακών;
Απεναντίας, σε σχέση με τη συνεχιζόμενη οικονομική και ναυτιλιακή κρίση είναι αξιοσημείωτα μικρός ο αριθμός των ναυτιλιακών που έχουν χρεοκοπήσει. Οπωσδήποτε, όμως, όσο συνεχίζεται η κρίση, είναι αναμενόμενο να υπάρξουν περαιτέρω χρεοκοπίες. Σʼαυτήν την περίπτωση, υπάρχει ανησυχία για τη διαμόρφωση αρνητικού κλίματος μεταξύ των τραπεζών.
- Έχει η κρίση φέρει συγχωνεύσεις και εξαγορές; Εγκαταλείπουν οι μικρότερες εταιρείες την αγορά;
Σε υψηλό επίπεδο, σε επίπεδο εισηγμένων ναυτιλιακών υπάρχουν παραδείγματα εξαγορών. Δεν υπάρχουν όμως συγχωνεύσεις και εξαγορές σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Αυτό εξάλλου είναι και χαρακτηριστικό της ελληνικής ναυτιλίας. Οι μικρότερες εταιρείες που αντιμετωπίζουν τραπεζικές δυσκολίες αποπληρωμής δανείων και ιδιατέρως αυτές με υπερήλικα πλοία αναμένεται να μην επιβιώσουν της κρίσης. Είναι αξιοσημείωτο όμως, ότι ως τώρα έχει δοθεί δημοσιότητα μόνο στον μικρό αριθμό μεγάλων εταιρειών σε δυσκολία.
- Θεωρείτε ότι θα υπάρξει «παράθυρο» εντός του 2012 για άντληση κεφαλαίων από τη Wall Street;
Είναι πολύ δύσκολο με δεδομένο το αρνητικό επενδυτικό κλίμα και τις δυσκολίες της ναυτιλίας, να αναμένεται σημαντική άντληση κεφαλαίων από τη Wall Street. Υπάρχει όμως αρκετό ενδιαφέρον για επενδύσεις σε ναυτιλιακές από ιδωτικά επενδυτικά κεφάλαια που θέλουν να εκμεταλλευθούν τις χαμηλές αξίες των πλοίων και τις δυσκολίες ρευστότητας των εταιρειών, επιβάλλοντας σκληρούς όμως όρους και επιδιώκοντας μεγάλα κέρδη σε περιορισμένο χρονικό διάστημα.
capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια: