ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Η τοποθέτηση του Βουλευτή Δωδεκανήσου του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ, Δημήτρη Γάκη στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων που διεξήχθη την 29.08.12, με θέμα την: Επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών ″Κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Ρυθμίσεις θεμάτων κεφαλαιακής ενίσχυσης των πιστωτικών ιδρυμάτων», πάνω στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που αφορά στην «Ακτοπλοΐα - επιχορήγηση στις ‘άγονες γραμμές’»
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΑΚΗΣ: Θα ξεκινήσω κ. Πρόεδρε, κ. Υπουργέ, με μια παρατήρηση. Λέμε οι νησιώτες ότι δεν υπάρχουν άγονες γραμμές, γιατί δεν υπάρχουν άγονα νησιά, υπάρχουν μόνο άγονα μυαλά. Παρακαλούμε λοιπόν να αντικαταστήσετε σε όλα τα δημόσια έγγραφα αλλά και στην πράξη νομοθετικού περιεχομένου, τον όρο «άγονες γραμμές» με τον επίσημο όρο «γραμμές μη εμπορικού ενδιαφέροντος». Εξάλλου είναι πιο «chic», πιο τεχνοκρατικός.
Έχει μεγάλη σημασία για μας στη νησιωτική περιοχή, πώς καθορίζεται και πώς οργανώνεται η ζωή των νησιών, πως αυτή εξυπηρετείτε και πώς προχωρούμε σε θέματα ανάπτυξης, τι προοπτικές θα δώσουμε σε αυτή την «ιδιόμορφη περιφέρεια» που λέγεται νησιωτική Ελλάδα.
Οι θέσεις του κόμματός μας έχει σαν αφετηρία της, πρώτον τη νησιωτική ιδιαιτερότητα της χώρας μας και δεύτερο την κοινωνική και αναπτυξιακή διάσταση που καλούνται να ικανοποιήσουν οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.
Ειδικότερα προτείνουμε τη δημιουργία ενός δημόσιου κοινωνικού φορέα παραγωγής ακτοπλοϊκών υπηρεσιών. Ο φορέας αυτός σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση θα εξασφαλίζει την κάλυψη και την απρόσκοπτη σύνδεση των νησιών μεταξύ τους και θα επιφέρει με τη ρυθμιστική του παρέμβαση, πολλαπλά οφέλη στο σύστημα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.
Είμαστε ίσως το μοναδικό κράτος στον κόσμο όπου οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες είναι απόλυτα ιδιωτικές με κάποιες ιδιαιτερότητες.
Το μοντέλο αυτών των «ιδιόρρυθμων ιδιωτικών ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών» έχει κλείσει τον κύκλο του. Είναι ένα μοντέλο που συνεχώς αιμορραγεί και συνεχώς απαιτεί μετάγγιση κρατικών πόρων. Οι επιδοτούμενες σήμερα γραμμές είναι σχεδόν περισσότερες από τις μη επιδοτούμενες.
Η διαχείριση του κόπου και του ιδρώτα του ελληνικού λαού, η διάθεσή του στο μεγάλο ναυτιλιακό κεφάλαιο γίνεται με απόλυτα αδιαφανείς διαδικασίες. Η παροχή των προσφερόμενων υπηρεσιών δεν ανταποκρίνεται στοιχειωδώς στις απαιτήσεις των νησιωτών. Κανείς δεν ξέρει πότε θα ξεκινήσει από το νησί του ούτε και πότε θα φτάσει στον προορισμό του. Δεν είναι τυχαίο ότι όλες σχεδόν οι εταιρείες στοχεύουν στις επιδοτήσεις των δρομολογίων τους, με διάφορους μηχανισμούς και δεν είναι τυχαίο ότι η πίεση των εταιρειών, να χαρακτηριστούν όλο και περισσότερες γραμμές επιδοτούμενες από τον κρατικό κορβανά, είναι στις πρώτες προτεραιότητές τους. Οι μηχανισμοί είναι γνωστοί, κολλάνε στις κερδοφόρες διαδρομές και ένα μικρό νησί για να διεκδικήσουν την επιδότηση της γραμμής. Ένας σκοτεινός φαύλος κύκλος της γραμμής.
Υπάρχει ένας διχασμός κ. Υπουργέ και κ. Πρόεδρε, η απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών γραμμών από την μία και από την άλλη η παράλληλη μετατροπή τους σε γραμμές «μη εμπορικού ενδιαφέροντος» που συνεπάγεται επιδότηση από τον κρατικό κορβανά!!!.
Έχουμε απελευθέρωση των κρατικών γραμμών και συνάμα επιδότησή τους.
Εμείς θα τολμήσουμε να πούμε ότι στη ρύθμιση της παρ 4 του αρθρου 1 αντιμετωπίζονται θετικά κάποια τεχνοκρατικά κενά που αφορούν τις επιχορηγήσεις που λαμβάνουν οι ναυτιλιακές εταιρείες. τους
Ταυτόχρονα όμως στο κείμενο εγείρονται σημαντικά ερωτήματα.
Συγκεκριμένα:
1. Πώς διασφαλίζονται στη ρύθμιση οι απαιτήσεις του ΝΑΤ, όταν στην αμφιβόλου δυνατότητας άσκησης ελέγχου διατύπωση που αναφέρεται στο νόμο: «εφόσον πληρούνται οι γενικές διατάξεις περί φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας», υπάρχει κίνδυνος να μην εξασφαλίζονται οι απαιτήσεις του ΝΑΤ.
2. Πώς εξασφαλίζεται «η κατά προτεραιότητα μισθοδοσία των εργαζομένων»;
3. Πώς εξασφαλίζεται ο έλεγχος τήρησης του ακατάσχετου ποσού μέχρι 70%; Ποιος μηχανισμός και με ποια διαδικασία θα ελέγχει το 70%-30%, όταν οι επιδοτήσεις δεν χορηγούνται εφάπαξ αλλά σε δόσεις και εξαιτίας των αναγκών του κράτους;
4. Γιατί η ρύθμιση αυτή έχει αναδρομική ισχύ;
5. Πώς εξασφαλίζεται το πρόβλημα, «προκειμένου να καλυφθούν λειτουργικές δαπάνες των ναυτιλιακών εταιρειών που να δικαιολογούν δρομολόγια άγονων γραμμών όπως αναφέρει»; Ποιος ελέγχει το ύψος των λειτουργικών δαπανών και μάλιστα όχι του συγκεκριμένου πλοίου αλλά των εταιρειών.
6. Τέλος απαιτείται μια εξήγηση γιατί προέκυψε το πρόβλημα. Οι άγονες γραμμές και επιδοτούνται και εισπράττουν εισιτήρια από επιβάτες και οχήματα . Γιατί δεν πληρώνουν τις υποχρεώσεις τους σε εταιρείες; Υπάρχει μελέτη που αποδεικνύει ότι οι υποχρεώσεις είναι μεγαλύτερες από αυτές των εισπράξεων συν των επιδοτήσεων; Γιατί αν υπάρχει αδυναμία και αυτό ισχύει, τότε η ρύθμιση δεν λύνει το πρόβλημα.
Η δική μας πρόταση και θέλω αυτή να την περιλάβετε μέσα στην ρύθμιση της ΠΝΠ, για την πλήρη κατοχύρωση των ναυτικών στην διάταξη, προτείνουμε να αναφέρετε ρητά ότι: «Για την είσπραξη του ποσού της επιδότησης, η ναυτιλιακή εταιρεία υποχρεούται στην κατάθεση υπεύθυνης δήλωσης περί πλήρους καταβολής των μισθών και για το διάστημα που αναφέρεται στην καταβαλλόμενη επιδότηση, βάση των ισχυουσών συλλογικών συμβάσεων».Θέλουμε ακτοπλοϊκό δίκτυο με τακτικές, προγραμματισμένες, γρήγορες και ασφαλείς συνδέσεις σε όλα τα νησιά. Είναι απαίτηση των κατοίκων της νησιωτικής χώρας. Είναι υποχρέωση του κράτους. Είναι η μόνη σωστή αναπτυξιακή πολιτική. Η ακτοπλοΐα αποτελεί για μας έναν νευραλγικό κλάδο για τη νησιωτική Ελλάδα και την εθνική οικονομία.
Τα καράβια για μας είναι ό,τι ο δρόμος στη στεριά. Ξέρετε, αυτές τις δύο ημέρες που η Ρόδος δοκιμάζεται από μια μεγάλη πυρκαγιά, κατακαίγονται τα σωθικά της, με πλοία μεταφέρονται 15 πυροσβεστικά οχήματα. Αυτός είναι ο δρόμος, το πλοίο, που μεταφέρει τα οχήματα στην περιοχή μας.
Στόχος του κόμματός μας είναι «να μην μείνει κανένα νησί χωρίς πλοίο, κανένα νησί χωρίς δρομολόγιο».
Με τις θέσεις μας θέλουμε να συμβάλουμε στην αποτροπή του πιθανού ακτοπλοϊκού κραχ.
Ευχαριστώ.
ΔΕΥΤΕΡΟΜΙΛΙΑ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΑΚΗΣ: Είμαι νέος Βουλευτής, άκουσα κάτι περί ρεαλισμού. Όταν κανείς κινείται στα πλαίσια των δεδομένων του συστήματος, αυτό δεν λέγεται ρεαλισμός, αυτό λέγεται μοιρολατρία. Ρεαλισμός, είναι να προτείνει κάτι καινούργιο και να δίνεις διεξόδους και άλλους δρόμους εξέλιξης της κοινωνίας.
Θα ήθελα να συμπληρώσω κάτι σε αυτά που είπε ο κ. Λαφαζάνης. Εσείς κύριε Υπουργέ, τα στοιχεία που καθιστούν το Τ.Τ. μη βιώσιμο, τα είδατε; ή στηρίζεστε μόνο στη διαβεβαίωση της Τράπεζας της Ελλάδας; Σας τα κατέθεσαν; και διαβεβαιώνεται το σώμα, ότι είναι πραγματικά και αξιόπιστα αυτά τα στοιχεία με τα οποία το Τ.Τ. είναι μη βιώσιμο;
Η τοποθέτηση του Βουλευτή Δωδεκανήσου του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ, Δημήτρη Γάκη στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων που διεξήχθη την 29.08.12, με θέμα την: Επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών ″Κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Ρυθμίσεις θεμάτων κεφαλαιακής ενίσχυσης των πιστωτικών ιδρυμάτων», πάνω στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που αφορά στην «Ακτοπλοΐα - επιχορήγηση στις ‘άγονες γραμμές’»
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΑΚΗΣ: Θα ξεκινήσω κ. Πρόεδρε, κ. Υπουργέ, με μια παρατήρηση. Λέμε οι νησιώτες ότι δεν υπάρχουν άγονες γραμμές, γιατί δεν υπάρχουν άγονα νησιά, υπάρχουν μόνο άγονα μυαλά. Παρακαλούμε λοιπόν να αντικαταστήσετε σε όλα τα δημόσια έγγραφα αλλά και στην πράξη νομοθετικού περιεχομένου, τον όρο «άγονες γραμμές» με τον επίσημο όρο «γραμμές μη εμπορικού ενδιαφέροντος». Εξάλλου είναι πιο «chic», πιο τεχνοκρατικός.
Έχει μεγάλη σημασία για μας στη νησιωτική περιοχή, πώς καθορίζεται και πώς οργανώνεται η ζωή των νησιών, πως αυτή εξυπηρετείτε και πώς προχωρούμε σε θέματα ανάπτυξης, τι προοπτικές θα δώσουμε σε αυτή την «ιδιόμορφη περιφέρεια» που λέγεται νησιωτική Ελλάδα.
Οι θέσεις του κόμματός μας έχει σαν αφετηρία της, πρώτον τη νησιωτική ιδιαιτερότητα της χώρας μας και δεύτερο την κοινωνική και αναπτυξιακή διάσταση που καλούνται να ικανοποιήσουν οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.
Ειδικότερα προτείνουμε τη δημιουργία ενός δημόσιου κοινωνικού φορέα παραγωγής ακτοπλοϊκών υπηρεσιών. Ο φορέας αυτός σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση θα εξασφαλίζει την κάλυψη και την απρόσκοπτη σύνδεση των νησιών μεταξύ τους και θα επιφέρει με τη ρυθμιστική του παρέμβαση, πολλαπλά οφέλη στο σύστημα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.
Είμαστε ίσως το μοναδικό κράτος στον κόσμο όπου οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες είναι απόλυτα ιδιωτικές με κάποιες ιδιαιτερότητες.
Το μοντέλο αυτών των «ιδιόρρυθμων ιδιωτικών ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών» έχει κλείσει τον κύκλο του. Είναι ένα μοντέλο που συνεχώς αιμορραγεί και συνεχώς απαιτεί μετάγγιση κρατικών πόρων. Οι επιδοτούμενες σήμερα γραμμές είναι σχεδόν περισσότερες από τις μη επιδοτούμενες.
Η διαχείριση του κόπου και του ιδρώτα του ελληνικού λαού, η διάθεσή του στο μεγάλο ναυτιλιακό κεφάλαιο γίνεται με απόλυτα αδιαφανείς διαδικασίες. Η παροχή των προσφερόμενων υπηρεσιών δεν ανταποκρίνεται στοιχειωδώς στις απαιτήσεις των νησιωτών. Κανείς δεν ξέρει πότε θα ξεκινήσει από το νησί του ούτε και πότε θα φτάσει στον προορισμό του. Δεν είναι τυχαίο ότι όλες σχεδόν οι εταιρείες στοχεύουν στις επιδοτήσεις των δρομολογίων τους, με διάφορους μηχανισμούς και δεν είναι τυχαίο ότι η πίεση των εταιρειών, να χαρακτηριστούν όλο και περισσότερες γραμμές επιδοτούμενες από τον κρατικό κορβανά, είναι στις πρώτες προτεραιότητές τους. Οι μηχανισμοί είναι γνωστοί, κολλάνε στις κερδοφόρες διαδρομές και ένα μικρό νησί για να διεκδικήσουν την επιδότηση της γραμμής. Ένας σκοτεινός φαύλος κύκλος της γραμμής.
Υπάρχει ένας διχασμός κ. Υπουργέ και κ. Πρόεδρε, η απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών γραμμών από την μία και από την άλλη η παράλληλη μετατροπή τους σε γραμμές «μη εμπορικού ενδιαφέροντος» που συνεπάγεται επιδότηση από τον κρατικό κορβανά!!!.
Έχουμε απελευθέρωση των κρατικών γραμμών και συνάμα επιδότησή τους.
Εμείς θα τολμήσουμε να πούμε ότι στη ρύθμιση της παρ 4 του αρθρου 1 αντιμετωπίζονται θετικά κάποια τεχνοκρατικά κενά που αφορούν τις επιχορηγήσεις που λαμβάνουν οι ναυτιλιακές εταιρείες. τους
Ταυτόχρονα όμως στο κείμενο εγείρονται σημαντικά ερωτήματα.
Συγκεκριμένα:
1. Πώς διασφαλίζονται στη ρύθμιση οι απαιτήσεις του ΝΑΤ, όταν στην αμφιβόλου δυνατότητας άσκησης ελέγχου διατύπωση που αναφέρεται στο νόμο: «εφόσον πληρούνται οι γενικές διατάξεις περί φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας», υπάρχει κίνδυνος να μην εξασφαλίζονται οι απαιτήσεις του ΝΑΤ.
2. Πώς εξασφαλίζεται «η κατά προτεραιότητα μισθοδοσία των εργαζομένων»;
3. Πώς εξασφαλίζεται ο έλεγχος τήρησης του ακατάσχετου ποσού μέχρι 70%; Ποιος μηχανισμός και με ποια διαδικασία θα ελέγχει το 70%-30%, όταν οι επιδοτήσεις δεν χορηγούνται εφάπαξ αλλά σε δόσεις και εξαιτίας των αναγκών του κράτους;
4. Γιατί η ρύθμιση αυτή έχει αναδρομική ισχύ;
5. Πώς εξασφαλίζεται το πρόβλημα, «προκειμένου να καλυφθούν λειτουργικές δαπάνες των ναυτιλιακών εταιρειών που να δικαιολογούν δρομολόγια άγονων γραμμών όπως αναφέρει»; Ποιος ελέγχει το ύψος των λειτουργικών δαπανών και μάλιστα όχι του συγκεκριμένου πλοίου αλλά των εταιρειών.
6. Τέλος απαιτείται μια εξήγηση γιατί προέκυψε το πρόβλημα. Οι άγονες γραμμές και επιδοτούνται και εισπράττουν εισιτήρια από επιβάτες και οχήματα . Γιατί δεν πληρώνουν τις υποχρεώσεις τους σε εταιρείες; Υπάρχει μελέτη που αποδεικνύει ότι οι υποχρεώσεις είναι μεγαλύτερες από αυτές των εισπράξεων συν των επιδοτήσεων; Γιατί αν υπάρχει αδυναμία και αυτό ισχύει, τότε η ρύθμιση δεν λύνει το πρόβλημα.
Η δική μας πρόταση και θέλω αυτή να την περιλάβετε μέσα στην ρύθμιση της ΠΝΠ, για την πλήρη κατοχύρωση των ναυτικών στην διάταξη, προτείνουμε να αναφέρετε ρητά ότι: «Για την είσπραξη του ποσού της επιδότησης, η ναυτιλιακή εταιρεία υποχρεούται στην κατάθεση υπεύθυνης δήλωσης περί πλήρους καταβολής των μισθών και για το διάστημα που αναφέρεται στην καταβαλλόμενη επιδότηση, βάση των ισχυουσών συλλογικών συμβάσεων».Θέλουμε ακτοπλοϊκό δίκτυο με τακτικές, προγραμματισμένες, γρήγορες και ασφαλείς συνδέσεις σε όλα τα νησιά. Είναι απαίτηση των κατοίκων της νησιωτικής χώρας. Είναι υποχρέωση του κράτους. Είναι η μόνη σωστή αναπτυξιακή πολιτική. Η ακτοπλοΐα αποτελεί για μας έναν νευραλγικό κλάδο για τη νησιωτική Ελλάδα και την εθνική οικονομία.
Τα καράβια για μας είναι ό,τι ο δρόμος στη στεριά. Ξέρετε, αυτές τις δύο ημέρες που η Ρόδος δοκιμάζεται από μια μεγάλη πυρκαγιά, κατακαίγονται τα σωθικά της, με πλοία μεταφέρονται 15 πυροσβεστικά οχήματα. Αυτός είναι ο δρόμος, το πλοίο, που μεταφέρει τα οχήματα στην περιοχή μας.
Στόχος του κόμματός μας είναι «να μην μείνει κανένα νησί χωρίς πλοίο, κανένα νησί χωρίς δρομολόγιο».
Με τις θέσεις μας θέλουμε να συμβάλουμε στην αποτροπή του πιθανού ακτοπλοϊκού κραχ.
Ευχαριστώ.
ΔΕΥΤΕΡΟΜΙΛΙΑ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΑΚΗΣ: Είμαι νέος Βουλευτής, άκουσα κάτι περί ρεαλισμού. Όταν κανείς κινείται στα πλαίσια των δεδομένων του συστήματος, αυτό δεν λέγεται ρεαλισμός, αυτό λέγεται μοιρολατρία. Ρεαλισμός, είναι να προτείνει κάτι καινούργιο και να δίνεις διεξόδους και άλλους δρόμους εξέλιξης της κοινωνίας.
Θα ήθελα να συμπληρώσω κάτι σε αυτά που είπε ο κ. Λαφαζάνης. Εσείς κύριε Υπουργέ, τα στοιχεία που καθιστούν το Τ.Τ. μη βιώσιμο, τα είδατε; ή στηρίζεστε μόνο στη διαβεβαίωση της Τράπεζας της Ελλάδας; Σας τα κατέθεσαν; και διαβεβαιώνεται το σώμα, ότι είναι πραγματικά και αξιόπιστα αυτά τα στοιχεία με τα οποία το Τ.Τ. είναι μη βιώσιμο;
Δεν υπάρχουν σχόλια: