Ο Τουρισμός είναι για την Ελλάδα εθνική υπόθεση
Άρθρο του πολιτευτή Δωδεκανήσου της Ν.Δ. κ. Ιωάννη Παππά
"Είναι γνωστό σε όλους, ότι ο Τουρισμός αποτέλεσε και αποτελεί την βαριά βιομηχανία της χώρας μας και έναν από τους βασικότερους μοχλούς ανάπτυξης για την οικονομία της Ελλάδας".
Άρθρο του πολιτευτή Δωδεκανήσου της Ν.Δ. κ. Ιωάννη Παππά
"Είναι γνωστό σε όλους, ότι ο Τουρισμός αποτέλεσε και αποτελεί την βαριά βιομηχανία της χώρας μας και έναν από τους βασικότερους μοχλούς ανάπτυξης για την οικονομία της Ελλάδας".
Όλοι οι φορείς, οι επιχειρηματίες, οι ιδιώτες, ακόμη και οι εργαζόμενοι που απασχολούνταν εδώ και πολλές δεκαετίες σε ξενοδοχεία ή παρεμφερείς με τον Τουρισμό επιχειρήσεις στη Ρόδο, στην Κω και στα άλλα νησιά της περιοχής μας, γνωρίζουμε πόσο μεγάλα είναι τα οφέλη.
Τώρα πια όμως, πέραν των άλλων, το στοίχημα για όλους εμάς που γνωρίζουμε τι θα πει να ζεις και να δραστηριοποιείσαι στη ‘ναυαρχίδα’ του Τουρισμού, πρέπει και οφείλει να είναι κατ’ αρχήν η αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος, των προσφερομένων υπηρεσιών, της εικόνας της χώρας μας στο εξωτερικό αλλά και η αντιμετώπιση των όποιων αγκυλώσεων που εμποδίζουν συνολικά την προσέλκυση τουριστών. Για παράδειγμα, γνωρίζουμε ότι απαιτείται ο εκσυγχρονισμός των λιμενικών εγκαταστάσεων, των οδικών μεταφορών, αλλά και ένα πιο αναβαθμισμένο σύστημα αεροπορικών μεταφορών, ώστε ο επισκέπτης μας να έχει την δυνατότητα να κανονίσει τις διακοπές του από νωρίς και να γνωρίζει ότι δεν θα έχει να αντιμετωπίσει το ενδεχόμενο καθυστερήσεων στις μετακινήσεις του λόγω διαφόρων προβλημάτων.
Παράλληλα, όλοι ξέρουμε ότι η προσέκλυση τουριστών και η φιλοξενία τους στην χώρα μας και σε κάθε νησιωτική περιοχή παραμένει ένα μεγάλο στοίχημα όχι μόνον για την κυβέρνηση που πρέπει να αναπτύξει πολιτικές και να δώσει λύσεις σε χρονίζουσες αγκυλώσεις –όπως π.χ. η διευκόλυνση στην έκδοση βίζας από χώρες όπως η Ρωσία και η Ουκρανία- αλλά και για τους φορείς και επιχειρηματίες.
Η επανίδρυση του υπουργείου Τουρισμού που λειτουργεί –επιτέλους!- αυτόνομα πια, ήταν ένα πρώτο μεγάλο βήμα για την καλή προετοιμασία της χώρας μας ενόψει της επόμενης σεζόν. (Επιτρέψτε μου να μην αναφερθώ στην φετινή σεζόν πριν κάνουμε… ταμείο).
Η αρμόδια υπουργός κ. Όλγα Κεφαλογιάννη επισήμανε κατ’ επανάληψη ότι ο Τουρισμός, μπορεί πραγματικά να βοηθήσει την ανάκαμψη της οικονομίας, να λειτουργήσει προς την κατεύθυνση αυτή για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, για περισσότερα έσοδα για το κράτος, για την αναθέρμανση της αγοράς.
Και δεν έχει άδικο.
Γιατί αποτελεί μεγάλο στόχο η άσκηση ολοκληρωμένης τουριστικής πολιτικής στη χώρα μας, αφού αυτό είναι προαπαιτούμενο για κάθε προοπτική ανάπτυξης στο άμεσο μέλλον.
Για παράδειγμα, οι παρεμβάσεις άμεσου χαρακτήρα που αφορούν στην απόσυρση παλαιών ξενοδοχείων, η στελέχωση Ειδικής Υπηρεσίας Τουριστικών Επενδύσεων (one stop shop) και η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, θα πρέπει να στηριχθούν ως πολιτικές κατευθύνσεις όπου θα κινηθεί η τουριστική πολιτική με γνώμονα όχι μόνο την προσέκλυση επισκεπτών αλλά και την προσέλκυση σοβαρών επενδύσεων στον Τουρισμό. Ακούσαμε ότι στο πλαίσιο αυτό έχει προβλεφθεί η επιβολή ειδικού τέλους επιβάρυνσης του περιβάλλοντος για την αντιμετώπιση του χρόνιου προβλήματος των πεπαλαιωμένων και εγκαταλελειμμένων τουριστικών καταλυμάτων σε περιοχές με φθίνουσα ζήτηση σε τουριστικά καταλύματα, αλλά αυξημένη ζήτηση σε παραθεριστική κατοικία. Το υπουργείο ολοκληρώνει άμεσα τις απαιτούμενες εκτελεστικές και διοικητικές πράξεις και σε συνεργασία με το ΥΠΕΚΑ τον επόμενο μήνα θα ορίσει μια ή δυο περιοχές στις οποίες θα εφαρμοστεί πιλοτικά το μέτρο απόσυρσης παλαιών ξενοδοχείων. Με βρίσκουν σύμφωνο αυτές οι κινήσεις –με την προϋπόθεση να ολοκληρωθεί ο περιβόητος ‘χωροταξικός σχεδιασμός’ και η αναθεώρηση του επενδυτικού νόμου.
Η επιμήκυνση που επίσης είναι ένα ζητούμενο εδώ και πολλές δεκαετίες, γνωρίζουμε όλοι μας ότι δεν θα συντελεστεί με… παρθενογένεση. Είναι προφανές ότι απαιτούνται μια σειρά από βελτιώσεις σε πολλούς τομείς αλλά και μια σειρά από παρεμβάσεις ώστε να αντιμετωπιστεί η τουριστική περίοδος η οποία –δυστυχώς- έχει περιοριστεί σε λίγους μήνες, περιορίζοντας και τα κέρδη.
Πρόσφατα διάβαζα ότι στην Ιταλία, ο λεγόμενος ιαματικός τουρισμός προσελκύει κάθε χρόνο πάνω από 20 εκατ. επισκέπτες, σε λουτροπόλεις-«μαμούθ», ορισμένες από τις οποίες συγκεντρώνουν μέχρι και 2000 καταλύματα στην περιφέρειά τους έκαστη! Την ίδια ώρα, οι Εκκλησίες της Κύπρου και της Ρωσίας προχωρούν στην ανάπτυξη του Θρησκευτικού Τουρισμού, ενώ δημοσιεύματα αναφέρουν ότι έχει εκδηλωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον για τον ιατρικό και τον αθλητικό τουρισμό!
Για να μην παραλείψω να αναφερθώ στην ανάγκη ενίσχυσης των σχολικών εκδρομών αφού η Ρόδος και τα άλλα νησιά είναι από τους μεγάλους χαμένους αυτής η υπόθεσης τα τελευταία χρόνια.
Καταλαβαίνουμε πόσα οφέλη θα μπορούσαν τα νησιά μας να αποκομίσουν από αυτές τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού αφού μέσα από αυτές, μπορεί να επιτευχθεί η επιμήκυνση της σεζόν.
Όσον αφορά την προβολή του ελληνικού τουρισμού στο εξωτερικό. Μπορεί οι τρόποι να έχουν αλλάξει και να απαιτούν βελτίωση αλλά οι απαιτήσεις για προβολή στις αγορές πρώτης προτεραιότητας (όπως είναι η Γερμανία, η Αγγλία και η Σκανδιναβία) και παράλληλα στις αγορές υψηλού ενδιαφέροντος για τη χώρα μας (όπως είναι η Βόρεια Αμερική, η Ρωσία και η Κίνα), παραμένουν σε πρώτο πλάνο.
Και φυσικά, πέραν των προαναφερθέντων, απαιτείται εκ παραλλήλου η στήριξη και των επιχειρηματιών του τουριστικού κλάδου με κίνητρα που ξεκινούν από την φορολογία, την ρευστότητα και την ρύθμιση των δανείων έως την λειτουργία και βιωσιμότητα των ξενοδοχειακών κλινών.
Άμα τη αναλήψει των καθηκόντων της, η κυβέρνηση παρουσίασε μια σειρά από προτάσεις για τον Τουρισμό. Μεταξύ αυτών υπογραμμίζω τις πιο σημαντικές:
· Η επιτάχυνση και απλοποίηση των διαδικασιών έκδοσης βίζα, με οριστική επίλυση των προβλημάτων στη διαδικασία χορήγησης βίζα Schengen.
· Η δημιουργία εταιρίας μάρκετινγκ με τη σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, προκειμένου να υπάρξει αποτελεσματικός συντονισμός στη διαφήμιση και την προώθηση του τουριστικού μας προϊόντος, ιδιαίτερα στο εξωτερικό.
· Η καθιέρωση μειωμένων και ανταγωνιστικών συντελεστών ΦΠΑ για τις τουριστικές υπηρεσίες.
· Η εξειδίκευση του χωροταξικού σχεδίου για τον Τουρισμό, με βάση την προστασία του περιβάλλοντος, τις τουριστικές αντοχές κάθε περιοχής, την ισόρροπη κατανομή των επενδύσεων και τη δημιουργία προϋποθέσεων για τουριστικά προϊόντα αιχμής, που θα μπορούν να σταθούν στο διεθνή ανταγωνισμό.
· Η μείωση της Γραφειοκρατίας.
· Η λειτουργία Επιτροπής Διαχείρισης Κρίσεων, έτσι ώστε να μπορέσουμε να προστατέψουμε πιο αποτελεσματικά την εικόνα και τη φήμη της χώρας στη διεθνή αγορά, βάζοντας τέλος στη δυσφήμιση που υφίσταται τα τελευταία 2,5 χρόνια.
· Η σύναψη ‘συμφωνίας κοινωνικής ειρήνης’- πολύ βασικό. Δεν μπορούμε να ελπίζουμε σε αναστροφή του κλίματος για τον τουρισμό μέσα σε συνθήκες κοινωνικής πόλωσης. Όλοι ζήσαμε τις συνέπειες των αρνητικών ειδήσεων για τα γεγονότα στην Αθήνα με απεργίες, κινητοποιήσεις και κοινωνικές συγκρούσεις με αποτέλεσμα να καταρρεύσουν οι τουριστικές επιχειρήσεις στην πρωτεύουσα, να υπάρχει αντίκτυπος σε όλη τη χώρα και να χάνουμε συνεχώς Συνέδρια και Εκθέσεις που τόσο πολύ έχουμε ανάγκη!
Τέλος να σημειώσω ότι ο Τουρισμός και η κάθε τουριστική δραστηριότητα δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς το ανθρώπινο εργατικό δυναμικό. Οι άνθρωποι που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους παραμένουν το βασικό κομμάτι του συνολικού μηχανισμού στο οικοδόμημα του Τουρισμού και είναι σαφές ότι οφείλουμε όλοι να τους στηρίξουμε για να συνεχίσουν να επιλέγουν αυτόν τον τομέα ή να είναι η βασική επιλογή τους για το μέλλον.
Καταλήγοντας θέλω να επισημάνω γι’ άλλη μια φορά ότι ο Τουρισμός είναι για την Ελλάδα εθνική υπόθεση και όχι ευθύνη της εκάστοτε Κυβέρνησης ή του εκάστοτε υπουργού. Ο Τουρισμός απαιτεί στήριξη, προστασία και θωράκιση από κάθε τι αρνητικό γιατί ο αντίκτυπος είναι τεράστιος –σαν ‘το φαινόμενο της πεταλούδας’!
Είναι στο χέρι όλων μας να εντείνουμε τις προσπάθειές μας ώστε να προβάλλουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη θετική εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό αλλά και στο εσωτερικό. Διότι αυτή τη στιγμή, οι καλύτεροι διαφημιστές του ελληνικού τουρισμού, θα είναι όσοι τουρίστες γυρίσουν στις πατρίδες τους και στείλουν το μήνυμα ότι η Ελλάδα είναι ασφαλής και φιλόξενη χώρα.
Και όπως είπε και ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, ‘η οικονομία μας δεν έχει την πολυτέλεια να χάνει έσοδα από τον Τουρισμό’.
Τώρα πια όμως, πέραν των άλλων, το στοίχημα για όλους εμάς που γνωρίζουμε τι θα πει να ζεις και να δραστηριοποιείσαι στη ‘ναυαρχίδα’ του Τουρισμού, πρέπει και οφείλει να είναι κατ’ αρχήν η αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος, των προσφερομένων υπηρεσιών, της εικόνας της χώρας μας στο εξωτερικό αλλά και η αντιμετώπιση των όποιων αγκυλώσεων που εμποδίζουν συνολικά την προσέλκυση τουριστών. Για παράδειγμα, γνωρίζουμε ότι απαιτείται ο εκσυγχρονισμός των λιμενικών εγκαταστάσεων, των οδικών μεταφορών, αλλά και ένα πιο αναβαθμισμένο σύστημα αεροπορικών μεταφορών, ώστε ο επισκέπτης μας να έχει την δυνατότητα να κανονίσει τις διακοπές του από νωρίς και να γνωρίζει ότι δεν θα έχει να αντιμετωπίσει το ενδεχόμενο καθυστερήσεων στις μετακινήσεις του λόγω διαφόρων προβλημάτων.
Παράλληλα, όλοι ξέρουμε ότι η προσέκλυση τουριστών και η φιλοξενία τους στην χώρα μας και σε κάθε νησιωτική περιοχή παραμένει ένα μεγάλο στοίχημα όχι μόνον για την κυβέρνηση που πρέπει να αναπτύξει πολιτικές και να δώσει λύσεις σε χρονίζουσες αγκυλώσεις –όπως π.χ. η διευκόλυνση στην έκδοση βίζας από χώρες όπως η Ρωσία και η Ουκρανία- αλλά και για τους φορείς και επιχειρηματίες.
Η επανίδρυση του υπουργείου Τουρισμού που λειτουργεί –επιτέλους!- αυτόνομα πια, ήταν ένα πρώτο μεγάλο βήμα για την καλή προετοιμασία της χώρας μας ενόψει της επόμενης σεζόν. (Επιτρέψτε μου να μην αναφερθώ στην φετινή σεζόν πριν κάνουμε… ταμείο).
Η αρμόδια υπουργός κ. Όλγα Κεφαλογιάννη επισήμανε κατ’ επανάληψη ότι ο Τουρισμός, μπορεί πραγματικά να βοηθήσει την ανάκαμψη της οικονομίας, να λειτουργήσει προς την κατεύθυνση αυτή για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, για περισσότερα έσοδα για το κράτος, για την αναθέρμανση της αγοράς.
Και δεν έχει άδικο.
Γιατί αποτελεί μεγάλο στόχο η άσκηση ολοκληρωμένης τουριστικής πολιτικής στη χώρα μας, αφού αυτό είναι προαπαιτούμενο για κάθε προοπτική ανάπτυξης στο άμεσο μέλλον.
Για παράδειγμα, οι παρεμβάσεις άμεσου χαρακτήρα που αφορούν στην απόσυρση παλαιών ξενοδοχείων, η στελέχωση Ειδικής Υπηρεσίας Τουριστικών Επενδύσεων (one stop shop) και η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, θα πρέπει να στηριχθούν ως πολιτικές κατευθύνσεις όπου θα κινηθεί η τουριστική πολιτική με γνώμονα όχι μόνο την προσέκλυση επισκεπτών αλλά και την προσέλκυση σοβαρών επενδύσεων στον Τουρισμό. Ακούσαμε ότι στο πλαίσιο αυτό έχει προβλεφθεί η επιβολή ειδικού τέλους επιβάρυνσης του περιβάλλοντος για την αντιμετώπιση του χρόνιου προβλήματος των πεπαλαιωμένων και εγκαταλελειμμένων τουριστικών καταλυμάτων σε περιοχές με φθίνουσα ζήτηση σε τουριστικά καταλύματα, αλλά αυξημένη ζήτηση σε παραθεριστική κατοικία. Το υπουργείο ολοκληρώνει άμεσα τις απαιτούμενες εκτελεστικές και διοικητικές πράξεις και σε συνεργασία με το ΥΠΕΚΑ τον επόμενο μήνα θα ορίσει μια ή δυο περιοχές στις οποίες θα εφαρμοστεί πιλοτικά το μέτρο απόσυρσης παλαιών ξενοδοχείων. Με βρίσκουν σύμφωνο αυτές οι κινήσεις –με την προϋπόθεση να ολοκληρωθεί ο περιβόητος ‘χωροταξικός σχεδιασμός’ και η αναθεώρηση του επενδυτικού νόμου.
Η επιμήκυνση που επίσης είναι ένα ζητούμενο εδώ και πολλές δεκαετίες, γνωρίζουμε όλοι μας ότι δεν θα συντελεστεί με… παρθενογένεση. Είναι προφανές ότι απαιτούνται μια σειρά από βελτιώσεις σε πολλούς τομείς αλλά και μια σειρά από παρεμβάσεις ώστε να αντιμετωπιστεί η τουριστική περίοδος η οποία –δυστυχώς- έχει περιοριστεί σε λίγους μήνες, περιορίζοντας και τα κέρδη.
Πρόσφατα διάβαζα ότι στην Ιταλία, ο λεγόμενος ιαματικός τουρισμός προσελκύει κάθε χρόνο πάνω από 20 εκατ. επισκέπτες, σε λουτροπόλεις-«μαμούθ», ορισμένες από τις οποίες συγκεντρώνουν μέχρι και 2000 καταλύματα στην περιφέρειά τους έκαστη! Την ίδια ώρα, οι Εκκλησίες της Κύπρου και της Ρωσίας προχωρούν στην ανάπτυξη του Θρησκευτικού Τουρισμού, ενώ δημοσιεύματα αναφέρουν ότι έχει εκδηλωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον για τον ιατρικό και τον αθλητικό τουρισμό!
Για να μην παραλείψω να αναφερθώ στην ανάγκη ενίσχυσης των σχολικών εκδρομών αφού η Ρόδος και τα άλλα νησιά είναι από τους μεγάλους χαμένους αυτής η υπόθεσης τα τελευταία χρόνια.
Καταλαβαίνουμε πόσα οφέλη θα μπορούσαν τα νησιά μας να αποκομίσουν από αυτές τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού αφού μέσα από αυτές, μπορεί να επιτευχθεί η επιμήκυνση της σεζόν.
Όσον αφορά την προβολή του ελληνικού τουρισμού στο εξωτερικό. Μπορεί οι τρόποι να έχουν αλλάξει και να απαιτούν βελτίωση αλλά οι απαιτήσεις για προβολή στις αγορές πρώτης προτεραιότητας (όπως είναι η Γερμανία, η Αγγλία και η Σκανδιναβία) και παράλληλα στις αγορές υψηλού ενδιαφέροντος για τη χώρα μας (όπως είναι η Βόρεια Αμερική, η Ρωσία και η Κίνα), παραμένουν σε πρώτο πλάνο.
Και φυσικά, πέραν των προαναφερθέντων, απαιτείται εκ παραλλήλου η στήριξη και των επιχειρηματιών του τουριστικού κλάδου με κίνητρα που ξεκινούν από την φορολογία, την ρευστότητα και την ρύθμιση των δανείων έως την λειτουργία και βιωσιμότητα των ξενοδοχειακών κλινών.
Άμα τη αναλήψει των καθηκόντων της, η κυβέρνηση παρουσίασε μια σειρά από προτάσεις για τον Τουρισμό. Μεταξύ αυτών υπογραμμίζω τις πιο σημαντικές:
· Η επιτάχυνση και απλοποίηση των διαδικασιών έκδοσης βίζα, με οριστική επίλυση των προβλημάτων στη διαδικασία χορήγησης βίζα Schengen.
· Η δημιουργία εταιρίας μάρκετινγκ με τη σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, προκειμένου να υπάρξει αποτελεσματικός συντονισμός στη διαφήμιση και την προώθηση του τουριστικού μας προϊόντος, ιδιαίτερα στο εξωτερικό.
· Η καθιέρωση μειωμένων και ανταγωνιστικών συντελεστών ΦΠΑ για τις τουριστικές υπηρεσίες.
· Η εξειδίκευση του χωροταξικού σχεδίου για τον Τουρισμό, με βάση την προστασία του περιβάλλοντος, τις τουριστικές αντοχές κάθε περιοχής, την ισόρροπη κατανομή των επενδύσεων και τη δημιουργία προϋποθέσεων για τουριστικά προϊόντα αιχμής, που θα μπορούν να σταθούν στο διεθνή ανταγωνισμό.
· Η μείωση της Γραφειοκρατίας.
· Η λειτουργία Επιτροπής Διαχείρισης Κρίσεων, έτσι ώστε να μπορέσουμε να προστατέψουμε πιο αποτελεσματικά την εικόνα και τη φήμη της χώρας στη διεθνή αγορά, βάζοντας τέλος στη δυσφήμιση που υφίσταται τα τελευταία 2,5 χρόνια.
· Η σύναψη ‘συμφωνίας κοινωνικής ειρήνης’- πολύ βασικό. Δεν μπορούμε να ελπίζουμε σε αναστροφή του κλίματος για τον τουρισμό μέσα σε συνθήκες κοινωνικής πόλωσης. Όλοι ζήσαμε τις συνέπειες των αρνητικών ειδήσεων για τα γεγονότα στην Αθήνα με απεργίες, κινητοποιήσεις και κοινωνικές συγκρούσεις με αποτέλεσμα να καταρρεύσουν οι τουριστικές επιχειρήσεις στην πρωτεύουσα, να υπάρχει αντίκτυπος σε όλη τη χώρα και να χάνουμε συνεχώς Συνέδρια και Εκθέσεις που τόσο πολύ έχουμε ανάγκη!
Τέλος να σημειώσω ότι ο Τουρισμός και η κάθε τουριστική δραστηριότητα δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς το ανθρώπινο εργατικό δυναμικό. Οι άνθρωποι που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους παραμένουν το βασικό κομμάτι του συνολικού μηχανισμού στο οικοδόμημα του Τουρισμού και είναι σαφές ότι οφείλουμε όλοι να τους στηρίξουμε για να συνεχίσουν να επιλέγουν αυτόν τον τομέα ή να είναι η βασική επιλογή τους για το μέλλον.
Καταλήγοντας θέλω να επισημάνω γι’ άλλη μια φορά ότι ο Τουρισμός είναι για την Ελλάδα εθνική υπόθεση και όχι ευθύνη της εκάστοτε Κυβέρνησης ή του εκάστοτε υπουργού. Ο Τουρισμός απαιτεί στήριξη, προστασία και θωράκιση από κάθε τι αρνητικό γιατί ο αντίκτυπος είναι τεράστιος –σαν ‘το φαινόμενο της πεταλούδας’!
Είναι στο χέρι όλων μας να εντείνουμε τις προσπάθειές μας ώστε να προβάλλουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη θετική εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό αλλά και στο εσωτερικό. Διότι αυτή τη στιγμή, οι καλύτεροι διαφημιστές του ελληνικού τουρισμού, θα είναι όσοι τουρίστες γυρίσουν στις πατρίδες τους και στείλουν το μήνυμα ότι η Ελλάδα είναι ασφαλής και φιλόξενη χώρα.
Και όπως είπε και ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, ‘η οικονομία μας δεν έχει την πολυτέλεια να χάνει έσοδα από τον Τουρισμό’.
Δεν υπάρχουν σχόλια: