Το ότι η υλοποίηση της επένδυσης στο Γκολφ Αφάντου είναι καθοριστικής σημασίας για την ανάπτυξη του τόπου μας είναι κάτι που αναδείχθηκε έντονα την τελευταία περίοδο, ως εκ τούτου δεν κρίνεται απαραίτητο να αναλύσουμε εκ νέου τη σοβαρότητα του ζητήματος.
Σε σχέση επίσης με το κείμενο της αρχικής απόφασης του Περιφερειακού Συμβουλίου που αναρτήθηκε στο ΔΙΑΥΓΕΙΑ στις 27 Μαρτίου 2013 δεν κάναμε οποιοδήποτε σχόλιο και κρατάμε απλά την παραδοχή του «λάθους». Τονίζεται ότι η γνωμοδότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου είναι η πιο καθοριστική σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία για τη θεσμοθέτηση των όρων και των δεσμεύσεων , που θα διέπουν την υλοποίηση της επένδυσης.
Στις 4 Απριλίου 2013 αναρτήθηκε στο ΔΙΑΥΓΕΙΑ η ορθή επανάληψη της απόφασης του Περιφερειακού Συμβουλίου που θα ανέμενε κανείς να είναι εναρμονισμένη με την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ρόδου η οποία λήφθηκε μετά από μαραθώνια συζήτηση και με τη σύμφωνη γνώμη της συντριπτικής πλειοψηφίας των μελών του.
Επειδή οι αποφάσεις που λαμβάνονται αυτή την περίοδο από τους τοπικούς φορείς είναι εξαιρετικά καθοριστικές για τη συνέχεια, κρίνουμε απολύτως απαραίτητο να τοποθετηθούμε δημόσια επί της νέας απόφασης (της ορθής επανάληψης δηλαδή) του Περιφερειακού Συμβουλίου, ούτως ώστε σε περίπτωση που μελλοντικά βρεθούμε ως τοπική κοινωνία μπροστά σε προβλήματα και εκβιαστικά διλήμματα, να είναι απόλυτα σαφές ποιες ήταν οι θέσεις του κάθε φορέα.
Σε σχέση με την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ρόδου, η απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου διαφοροποιείται στα ακόλουθα ζητήματα:
-ΠΡΟΣΒΑΣΕΙΣ ΤΗΝ ΠΑΡΑΛΙΑ
Ενώ η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου μιλάει για 4 προσβάσεις στην παραλία και αποσαφηνίζει ρητώς ότι πρέπει να υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση «στον υφιστάμενο
κόμβο Γκολφ Αφάντου», η απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου μιλάει ΜΟΝΟ για 2-3 προσβάσεις και δεν θέτει την απαίτηση της τοπικής κοινωνίας για ελεύθερη πρόσβαση και από τον υφιστάμενο κόμβο του Γκόλφ. Υπενθυμίζουμε ότι το ΤΕΕ Δωδεκανήσου, λίγο καιρό πριν, είχε αναδείξει ότι η Κτηματολόγιο ΑΕ «τελείως συμπτωματικά» είχε εξαφανίσει το δρόμο από τους χάρτες της.
Η πρόταση του Δήμου αναφέρει ότι στον παραλιακό δρόμο θα πρέπει να υπάρξει δρομολόγηση «Μέσου Μαζικής Μεταφοράς με πυκνές στάσεις και συχνή δρομολόγηση» προκειμένου να εξυπηρετούνται οι λουόμενοι ενώ η πρόταση του Περιφερειακού Συμβουλίου αναφέρει μόνο δημιουργία «πεζοδρομίων – πεζόδρομων ήπιας κυκλοφορίας».
Ο συνδυασμός των παραπάνω πρακτικά σημαίνει ότι σε μια τεράστια έκταση που έχει μέτωπο προς τη θάλασσα 3 km περίπου δεν θα υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης και ότι η απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου αποδέχεται στην ουσία τις προτάσεις του ΤΑΙΠΕΔ που μιλάει για «ελεγχόμενη κυκλοφορία» στην υφιστάμενη είσοδο του Γκολφ και «ελεγχόμενη κυκλοφορία» στον παραλιακό δρόμο που προφανώς αποτελεί σαφή επιθυμία κάθε επενδυτή.
-ΛΥΜΑΤΑ
Η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου αναφέρει «να προβλεφθεί η κατασκευή και λειτουργία σταθμού βιολογικού καθαρισμού από και με ευθύνη του Επενδυτή». Η απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου αναφέρει «να προβλεφθούν ρητά οι απαραίτητες ρυθμίσεις στα “συνοδά έργα” [ενδεικτικά ύδρευση, αποχέτευση, ενέργεια, ηλεκτροφωτισμός κλπ] τα οποία αποτελούν οικονομική υποχρέωση του Δημοσίου».
Πέρα από το γεγονός ότι δημιουργεί προβληματισμό γιατί θα πρέπει να πληρώσει το Δημόσιο τα «συνοδά έργα» και όχι ο επενδυτής, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο τα ζητήματα που σχετίζονται με την αποχέτευση και την ύδρευση αφορούν τις ΔΕΥΑ και όχι το Δημόσιο. Επομένως, θα κληθεί πιθανότατα η ΔΕΥΑΡ και, κατ’ επέκταση, όλοι οι πολίτες του νησιού να πληρώσουμε τα έργα αυτά και όχι ο Επενδυτής. Αναφέρουμε επίσης ότι τις υποδομές κοινής ωφελείας υποχρεώνονται οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί να τις κάνουν με δικά τους έξοδα.
-ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΥΔΑΤΩΝ
Ενώ το Δημοτικό Συμβούλιο αναφέρει με σαφήνεια ότι για τις τεράστιες ανάγκες άρδευσης του Γκολφ (1.000.000 κ.μ./έτος) θα πρέπει να υπάρξει μέριμνα από τον επενδυτή και με εναλλακτικούς τρόπους (συγκέντρωση βρόχινου νερού, επανάχρηση νερών βιολογικού κλπ) προκειμένου να προστατέψουμε τα υδατικά αποθέματα του νησιού σε πιθανές περιόδους ξηρασίας στο μέλλον, το Περιφερειακό Συμβούλιο δεν κάνει οποιαδήποτε αναφορά.
Υπενθυμίζουμε ότι η μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ προβλέπει ότι η άρδευση θα γίνεται απευθείας από γεωτρήσεις, που μάλιστα κάποιες από αυτές βρίσκονται εκτός ης παραχωρούμενης έκτασης, με κίνδυνο υφαλμύρωσης.
Επιπρόσθετα των παραπάνω θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι οι διατυπώσεις «τεκμηριώνεται εν πολλοίς ο ήπιος χαρακτήρας της ανάπτυξης», καθώς και ότι η «μελέτη είναι άρτια» που περιλαμβάνονται στην απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου θα χρησιμεύσουν ως αντεπιχειρήματα στα αιτήματά μας. Δημιουργεί ερωτήματα πώς είναι δυνατόν από τη μία να υπάρχουν τόσες πολλές παρατηρήσεις από τους τοπικούς φορείς και ουσιώδεις τροποποιητικές προτάσεις που ανατρέπουν τα δεδομένα της μελέτης του ΤΑΙΠΕΔ και από την άλλη να χαρακτηρίζεται η μελέτη ως «άρτια».
Οι ανωτέρω θέσεις κατατέθηκαν από το ΤΕΕ Δωδεκανήσου γραπτώς στο Περιφερειακό Συμβούλιο, αναλύθηκαν διεξοδικά στην παρέμβαση που έγινε κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης ως εκ τούτου ανεξάρτητα αν δεν καταγράφηκαν στην απόφαση, ο πιθανός ισχυρισμός ότι δεν ήταν γνωστές δεν ευσταθεί.
Να ελπίζουμε σε «ορθή επανάληψη» της «ορθής επανάληψης»;
Για την Δ.Ε. ΤΕΕ Τμ. Δωδεκανήσου
Ο Πρόεδρος
Ιάκωβος Γρύλλης
Σε σχέση επίσης με το κείμενο της αρχικής απόφασης του Περιφερειακού Συμβουλίου που αναρτήθηκε στο ΔΙΑΥΓΕΙΑ στις 27 Μαρτίου 2013 δεν κάναμε οποιοδήποτε σχόλιο και κρατάμε απλά την παραδοχή του «λάθους». Τονίζεται ότι η γνωμοδότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου είναι η πιο καθοριστική σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία για τη θεσμοθέτηση των όρων και των δεσμεύσεων , που θα διέπουν την υλοποίηση της επένδυσης.
Στις 4 Απριλίου 2013 αναρτήθηκε στο ΔΙΑΥΓΕΙΑ η ορθή επανάληψη της απόφασης του Περιφερειακού Συμβουλίου που θα ανέμενε κανείς να είναι εναρμονισμένη με την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ρόδου η οποία λήφθηκε μετά από μαραθώνια συζήτηση και με τη σύμφωνη γνώμη της συντριπτικής πλειοψηφίας των μελών του.
Επειδή οι αποφάσεις που λαμβάνονται αυτή την περίοδο από τους τοπικούς φορείς είναι εξαιρετικά καθοριστικές για τη συνέχεια, κρίνουμε απολύτως απαραίτητο να τοποθετηθούμε δημόσια επί της νέας απόφασης (της ορθής επανάληψης δηλαδή) του Περιφερειακού Συμβουλίου, ούτως ώστε σε περίπτωση που μελλοντικά βρεθούμε ως τοπική κοινωνία μπροστά σε προβλήματα και εκβιαστικά διλήμματα, να είναι απόλυτα σαφές ποιες ήταν οι θέσεις του κάθε φορέα.
Σε σχέση με την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ρόδου, η απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου διαφοροποιείται στα ακόλουθα ζητήματα:
-ΠΡΟΣΒΑΣΕΙΣ ΤΗΝ ΠΑΡΑΛΙΑ
Ενώ η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου μιλάει για 4 προσβάσεις στην παραλία και αποσαφηνίζει ρητώς ότι πρέπει να υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση «στον υφιστάμενο
κόμβο Γκολφ Αφάντου», η απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου μιλάει ΜΟΝΟ για 2-3 προσβάσεις και δεν θέτει την απαίτηση της τοπικής κοινωνίας για ελεύθερη πρόσβαση και από τον υφιστάμενο κόμβο του Γκόλφ. Υπενθυμίζουμε ότι το ΤΕΕ Δωδεκανήσου, λίγο καιρό πριν, είχε αναδείξει ότι η Κτηματολόγιο ΑΕ «τελείως συμπτωματικά» είχε εξαφανίσει το δρόμο από τους χάρτες της.
Η πρόταση του Δήμου αναφέρει ότι στον παραλιακό δρόμο θα πρέπει να υπάρξει δρομολόγηση «Μέσου Μαζικής Μεταφοράς με πυκνές στάσεις και συχνή δρομολόγηση» προκειμένου να εξυπηρετούνται οι λουόμενοι ενώ η πρόταση του Περιφερειακού Συμβουλίου αναφέρει μόνο δημιουργία «πεζοδρομίων – πεζόδρομων ήπιας κυκλοφορίας».
Ο συνδυασμός των παραπάνω πρακτικά σημαίνει ότι σε μια τεράστια έκταση που έχει μέτωπο προς τη θάλασσα 3 km περίπου δεν θα υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης και ότι η απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου αποδέχεται στην ουσία τις προτάσεις του ΤΑΙΠΕΔ που μιλάει για «ελεγχόμενη κυκλοφορία» στην υφιστάμενη είσοδο του Γκολφ και «ελεγχόμενη κυκλοφορία» στον παραλιακό δρόμο που προφανώς αποτελεί σαφή επιθυμία κάθε επενδυτή.
-ΛΥΜΑΤΑ
Η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου αναφέρει «να προβλεφθεί η κατασκευή και λειτουργία σταθμού βιολογικού καθαρισμού από και με ευθύνη του Επενδυτή». Η απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου αναφέρει «να προβλεφθούν ρητά οι απαραίτητες ρυθμίσεις στα “συνοδά έργα” [ενδεικτικά ύδρευση, αποχέτευση, ενέργεια, ηλεκτροφωτισμός κλπ] τα οποία αποτελούν οικονομική υποχρέωση του Δημοσίου».
Πέρα από το γεγονός ότι δημιουργεί προβληματισμό γιατί θα πρέπει να πληρώσει το Δημόσιο τα «συνοδά έργα» και όχι ο επενδυτής, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο τα ζητήματα που σχετίζονται με την αποχέτευση και την ύδρευση αφορούν τις ΔΕΥΑ και όχι το Δημόσιο. Επομένως, θα κληθεί πιθανότατα η ΔΕΥΑΡ και, κατ’ επέκταση, όλοι οι πολίτες του νησιού να πληρώσουμε τα έργα αυτά και όχι ο Επενδυτής. Αναφέρουμε επίσης ότι τις υποδομές κοινής ωφελείας υποχρεώνονται οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί να τις κάνουν με δικά τους έξοδα.
-ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΥΔΑΤΩΝ
Ενώ το Δημοτικό Συμβούλιο αναφέρει με σαφήνεια ότι για τις τεράστιες ανάγκες άρδευσης του Γκολφ (1.000.000 κ.μ./έτος) θα πρέπει να υπάρξει μέριμνα από τον επενδυτή και με εναλλακτικούς τρόπους (συγκέντρωση βρόχινου νερού, επανάχρηση νερών βιολογικού κλπ) προκειμένου να προστατέψουμε τα υδατικά αποθέματα του νησιού σε πιθανές περιόδους ξηρασίας στο μέλλον, το Περιφερειακό Συμβούλιο δεν κάνει οποιαδήποτε αναφορά.
Υπενθυμίζουμε ότι η μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ προβλέπει ότι η άρδευση θα γίνεται απευθείας από γεωτρήσεις, που μάλιστα κάποιες από αυτές βρίσκονται εκτός ης παραχωρούμενης έκτασης, με κίνδυνο υφαλμύρωσης.
Επιπρόσθετα των παραπάνω θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι οι διατυπώσεις «τεκμηριώνεται εν πολλοίς ο ήπιος χαρακτήρας της ανάπτυξης», καθώς και ότι η «μελέτη είναι άρτια» που περιλαμβάνονται στην απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου θα χρησιμεύσουν ως αντεπιχειρήματα στα αιτήματά μας. Δημιουργεί ερωτήματα πώς είναι δυνατόν από τη μία να υπάρχουν τόσες πολλές παρατηρήσεις από τους τοπικούς φορείς και ουσιώδεις τροποποιητικές προτάσεις που ανατρέπουν τα δεδομένα της μελέτης του ΤΑΙΠΕΔ και από την άλλη να χαρακτηρίζεται η μελέτη ως «άρτια».
Οι ανωτέρω θέσεις κατατέθηκαν από το ΤΕΕ Δωδεκανήσου γραπτώς στο Περιφερειακό Συμβούλιο, αναλύθηκαν διεξοδικά στην παρέμβαση που έγινε κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης ως εκ τούτου ανεξάρτητα αν δεν καταγράφηκαν στην απόφαση, ο πιθανός ισχυρισμός ότι δεν ήταν γνωστές δεν ευσταθεί.
Να ελπίζουμε σε «ορθή επανάληψη» της «ορθής επανάληψης»;
Για την Δ.Ε. ΤΕΕ Τμ. Δωδεκανήσου
Ο Πρόεδρος
Ιάκωβος Γρύλλης
Δεν υπάρχουν σχόλια: