Πέμπτη 18 Απριλίου 2013

ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ - Παρέμβαση Δημήτρη Γάκη στη Βουλή για τη Ναυτιλία και τη Νησιωτική πολιτική

Ανάπτυξη στη νησιωτική χώρα, χωρίς στρατηγικό σχέδιο για το Αιγαίο, με υποβάθμιση της ακτοπλοΐας, απαξίωση των εργασιακών δικαιωμάτων στον κλάδο της ναυτιλίας και άσκηση νησιωτικής πολιτικής επί χάρτου, δεν γίνεται. Αυτό τόνισε στην ομιλία του στη συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής για το νομοσχέδιο: «Ανασυγκρότηση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις» την Τετάρτη 17.04.13, ο βουλευτής Δωδεκανήσου Δημήτρης Γάκης. Στη τοποθέτησή του, αναφέρθηκε επίσης στις αντιφάσεις του νομοσχεδίου και στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στο αρχιπέλαγος, κάτοικοι και εργαζόμενοι στη ναυτιλία από τις αντι-αναπτυξιακές και αντι-νησιωτικές απαιτήσεις του μνημονίου και τις κυβερνητικές επιλογές που δεν υπολογίζουν τις ιδιαιτερότητες της πολυνησιακής αιγαιοπελαγίτικης περιοχής.




Η ανάπτυξη των νησιών γίνεται μέσα από μια ναυτιλιακή πολιτική με επαναθεμελίωση δομών, που να στηρίζεται σε πολιτικά δημοκρατική και οικονομικά κοινωνική βάση, με ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες που να συνδέουν τα νησιά, με διαλειτουργικότητα μεταξύ των κρατικών φορέων και μέριμνα για ενίσχυση της νησιωτικότητας. Με σεβασμό στην γεωγραφική και πολιτισμική ιδιαιτερότητα αλλά και στα συγκριτικά πλεονεκτήματα και τις αναπτυξιακές ανάγκες του κάθε ενός νησιού ξεχωριστά.

***

Ευχάριστη νότα στη συνεδρίαση, έδωσε η παρουσία στα θεωρεία της Βουλής μικρών μαθητών από την Κάρπαθο στη διάρκεια της ομιλίας του βουλευτή Δωδεκανήσου και η στιχομυθία που προηγήθηκε, μετά την αναγγελία της προεδρεύουσας της συνεδρίασης κας Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά:

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχω την τιμή να ανακοινώσω στο Σώμα ότι τη συνεδρίασή μας παρακολουθούν από τα άνω δυτικά θεωρεία, αφού προηγουμένως ξεναγήθηκαν στην έκθεση της αίθουσας «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ» και ενημερώθηκαν για την ιστορία του κτηρίου και τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της Βουλής, σαράντα επτά μαθητές και μαθήτριες, ο Βουλευτής κ. Κόνσολας και επτά συνοδοί καθηγητές από το Δημοτικό Σχολείο Βασιλικών Θεσσαλονίκης και από το 2ο Δημοτικό Σχολείο Καρπάθου. Η Βουλή σας καλωσορίζει. Τον λόγο έχει ο κ. Δημήτριος Γάκης.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΑΚΗΣ: Κυρία Πρόεδρε, είμαι και εγώ Δωδεκανήσιος και ίσως να έπρεπε να είμαι και εγώ εκεί πάνω, (μαζί) με τα παιδιά και τον κ. Κόνσολα.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ίσως να έπρεπε να πάτε και εσείς εκεί και να μας τα πείτε από εκεί. Καλωσορίζουμε τα παιδιά! Έχετε το λόγο, λοιπόν, κύριε συνάδελφε.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΑΚΗΣ: Χαιρετώ, λοιπόν και εγώ μαζί με όλους, τους συμπολίτες μας (μαθητές της Καρπάθου).

***

Η τοποθέτηση του Δημήτρη Γάκη για την ανασυγκρότηση του ΥΝΑ, τη νησιωτική πολιτική και την ακτοπλοΐα:

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΑΚΗΣ

Κυρία Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το σχέδιο νόμου δεν έρχεται σαν το στρατηγικό σχέδιο μιας αναπτυξιακής προσπάθειας στη νησιωτική χώρα, όπως αναφέρει στον τίτλο του, ούτε σαν το πρότυπο ανασυγκρότησης του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου. Η ανασυγκρότησή του, εκφράζεται με μια νέας μορφής υπέρβαση του κράτους και των λειτουργιών του, με την παλιά συνταγή της επανίδρυσης και με την επαναφορά ενός «βελτιωμένου» Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, ενός οργανωτικού μοντέλου που έχει αποτύχει ξεκάθαρα.

Η μετατόπιση των στόχων μιας πραγματικά λειτουργικής δομής του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, γίνεται στο πλαίσιο της εξυπηρέτησης των εφοπλιστικών και άλλων επιχειρηματικών συμφερόντων χωρίς ισοδύναμες πρόνοιες για τη νησιωτική κοινωνία, παρά το γεγονός ότι αναγνωρίζει την ιδιαιτερότητά της, με την απαξίωση όμως κάθε εργασιακού δικαιώματος των εργαζομένων όλων των κλάδων της ναυτιλίας και τη δέσμευση των υποδομών στα νησιά, σαν εγγύηση των νεοφιλελεύθερων κυβερνητικών πολιτικών ξεπουλήματος του δημόσιου πλούτου. Τα προβλήματα του νησιωτικού κοινωνικού χώρου δεν είναι συγκυριακά και δεν λύνονται με μίγμα κριτηρίων αξιολόγησης και ισοδύναμα δημοσιονομικά μέτρα, όπως περιγράφει το σχέδιο νόμου που φέρατε προς ψήφιση.

Θα ήθελα να επικεντρωθώ στα θέματα της νησιωτικής πολιτικής και της ακτοπλοΐας και να κάνω τέσσερις παρατηρήσεις στα άρθρα του σχεδίου νόμου.

Πρώτον. Η κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας στην ποντοπόρο ναυτιλία, δυστυχώς – όπως μας λέει και μέχρι σήμερα πείρα από την κυβερνητική πολιτική της «διεύρυνσης»-«μετατόπισης» των μέτρων και των επιπτώσεων τους - θα επεκταθεί και στην ακτοπλοΐα για τα κατώτερα πληρώματα.

Δεύτερον. Ουσιαστικά, καταργείται η δεκάμηνη δρομολόγηση των συμβατικών πλοίων, αφού η δίμηνη ακινησία μπορεί να παραταθεί για σαράντα πέντε ακόμα μέρες με υπουργική απόφαση, έπειτα από σύμφωνη γνώμη του Σ.Α.Σ., η οποία βεβαίως μπορεί να θεωρείται δεδομένη. Σε περίπτωση μονοβάπορων εταιρειών δεν θα είναι δυνατή η αντικατάσταση του πλοίου με άλλο πλοίο.

Τρίτον. Με το πνεύμα του νομοσχεδίου τα ταχύπλοα πλοία δεν εντάσσονται στη βασική ακτοπλοΐα, αλλά θεωρούνται σαν συμπληρωματικά, ένα είδος πολυτελείας και μόνο κατά το τετράμηνο της θερινής περιόδου. Έτσι, η ακτοπλοΐα, λόγω και της υψηλής τιμής καυσίμων, θα επιστρέψει στις ταχύτητες δεκαοκτώ με είκοσι μιλίων, πράγμα που ζούμε ήδη σήμερα με τις μειωμένες ταχύτητες για εξοικονόμηση καυσίμων. Θα επιστρέψουμε, δηλαδή, στην εποχή του 1960 όταν το ταξίδι Πειραιάς - Ρόδος μέσω των νησιών Πάτμου, Λέρου, Καλύμνου και Κω διαρκούσε εικοσιτέσσερις ώρες.

Τέταρτον, η μείωση του χρόνου λειτουργίας των ταχύπλοων σκαφών από επτάμιση μήνεςπου ίσχυε μέχρι σήμερα, σε τέσσερις και μάλιστα στο τετράμηνο τουριστικής αιχμής, από Ιούνιο μέχρι Σεπτέμβριο, θα είναι καταστροφική για τον τουρισμό και την οικονομία τον μικρότερων νησιών. Μοιραία, η τουριστική περίοδος θα συρρικνωθεί γι’ αυτά τα νησιά στους δύο, δυόμιση μήνες αφού τα ταχύπλοα είναι εκείνα που επιτρέπουν τη διάχυση της τουριστικής κίνησης από τα μεγάλα νησιά, Ρόδο προς Χάλκη, Ρόδο προς Τήλο, Ρόδο προς Νίσυρο, Κω προς Νίσυρο, Πάτμο προς Λειψούς και Λέρο προς Λειψούς. Συνεπώς, ο χρόνος λειτουργίας των ταχύπλοων δεν είναι δυνατόν να περιοριστεί στους τέσσερις μήνες όταν η τουριστική περίοδος διαρκεί τουλάχιστον εφτά μήνες, με προοπτική και σχεδιασμό αυτή να επιμηκυνθεί. Πέραν αυτού, τα ταχύπλοα είναι εκείνα που μεταφέρουν ασθενείς ή τραυματίες από τα μικρότερα και απομακρυσμένα νησιά στα νοσοκομεία των μεγαλύτερων νησιών, όπως επιβεβαιώνει η εμπειρία από τα ταχύπλοα της Δωδεκανήσου. Καθώς, μάλιστα, τα περισσότερα νησιά μας δεν διαθέτουν ελικοδρόμια ή αεροδρόμια και πολυδύναμα ιατρεία τα οποία ήδη έχουν διαλυθεί λόγω των μνημονιακών πολιτικών, το πρόβλημα θα γίνει μεγαλύτερο. Τέλος, η τετράμηνη δρομολόγηση πέραν από το γεγονός ότι θα στείλει πρόωρα στην ανεργία εκατοντάδες ναυτικούς, θα αναπτύξει τον καιροσκοπισμό των ακτοπλοϊκών εταιρειών οι οποίες θα δρομολογούν, πλέον, τα ταχύπλοά τους στους νησιωτικούς προορισμούς με τη μεγαλύτερη τουριστική, επιβατική κίνηση, διαγράφοντας από το νησιωτικό χάρτη τα υπόλοιπα νησιά με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις οικονομίες και τις τοπικές κοινωνίες τους.

Αυτή, κύριε Υπουργέ, θα είναι η εικόνα για τα νησιά μας εν έτει 2013, αποτέλεσμα της μνημονιακής σας πολιτικής, μιας πολιτικής που υποθηκεύει το μέλλον και της νησιωτικής χώρας.

Αυτό περιγράφει το νομοσχέδιο σας γι’ αυτό και το καταψηφίζουμε.

Σας ευχαριστώ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ